• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم و فناوری دریا
    • دوره 21, شماره 82
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم و فناوری دریا
    • دوره 21, شماره 82
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه تغییرات در فرم بدنه سکوی FPSO از دیدگاه پایداری و دریامانی در شرایط عملیاتی بارگیری کامل در خلیج فارس

    (ندگان)پدیدآور
    باقرنژاد, نویدعدالت, پدراماعتماددار, محمود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.861 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    کوتاه
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سکوی FPSO با دارا بودن قابلیت استخراج، فرآورش، نگهداشت و انتقال ترکیبات هیدروکربنی امروزه به عنوان یکی از گزینه های موثر و پرکاربرد در صنعت نفت فراساحل مطرح است. پایداری و دریامانی؛ معیارهای موثر طراحی بدنه و ارزیابی کارآیی کلی این سکوی شناور به شمار می آیند. پاسخ بدنه شامل پایداری در حالت سالم و آسیب دیده؛ جابه جایی و شتاب در اثر نیروهای محیطی از جمله فاکتورهای موثر در ارزیابی کارآیی این سکوی شناور می باشد. هدف از این مطالعه دست‌یابی به یک روند سیستماتیک برای ارزیابی کارآیی کلی سه فرم بدنه سکوی FPSO شامل کشتی سان، مکعب مستطیلی شکل ساده و بیضی گون است. مساله به عنوان یک مدل تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) در نظر گرفته شده و از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شده است. مدلسازی برای سه فرم بدنه سکوی FPSO با درنظر گرفتن استانداردهای آیین نامه‌ای، روش المان محدود و کدنویسی دیفرکشن نرم افزاری انجام شده است. فرم بدنه بیضی گون از کیفیت پایداری بهتر و فرم بدنه مکعب مستطیلی شکل ساده از کیفیت دریامانی بهتری نسبت به سایر فرم های بدنه مورد مطالعه برخوردار است.کیفیت دریامانی بهتر سکوی FPSO مکعب مستطیلی شکل موجب این شده است که در ارزیابی نهایی کارآیی کلی به صورت تقریبی 10% نسبت به فرم بدنه کشتی سان و 20% نسبت به فرم بدنه بیضی گون از برتری برخوردار باشد. سیستم مهاربندی Spreadو رایزر نوع Steep-s برای این مطالعه درنظر گرفته شده اند.
    کلید واژگان
    سکوی FPSO
    تصمیم گیری چند معیاره
    فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
    پایداری
    دریامانی
    سازه کشتی و فراساحلی

    شماره نشریه
    82
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد/ دانشگاه صنعت نفت دانشکده علوم دریایی محمودآباد
    استادیار، عضو هیئت علمی-دانشگاه صنعت نفت محمود آباد
    پژوهشگر مرکز سازه های ساحلی و کشتی نروژ

    شاپا
    1735-5346
    URI
    http://navy.iranjournals.ir/article_27595.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/160824

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب