روشهای محاسبه مناطق مستعد برخورد شناورها در تحلیل ریسک آبراهه
(ندگان)پدیدآور
فیلم, سیاوشپناهی, روزبهمرادی, علیخرم, سعیدنوع مدرک
Textمروری
زبان مدرک
فارسیچکیده
صنعت حمل و نقل دریایی، پایه اصلی تجارت جهانی بوده و بیش از 90 درصد حمل و نقل کالا از طریق دریا صورت میگیرد. بر این اساس، ایمنی در دریا بسیار مورد توجه بوده و کنوانسیونهای اخیر انتشار یافته از سوی سازمان جهانی دریانوردی به خوبی بیانگر این موضوع است. از طرف دیگر، مدیریت ایمنی در هر مجموعهای شامل مدیریت و کنترل ریسکها بوده و پیش نیاز این مفهوم، محاسبه ریسک است. در حمل و نقل دریایی، برخورد شناورها از جمله مخربترین و پرتکرارترین سوانح دریایی است. بر همین اساس، تحلیل ریسک برخورد شناورها از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مقاله و با هدف آشنایی با محاسبه ریسک برخورد شناورها، این مفهوم در نگاه کمی - که شامل حاصلضرب فرکانس وقوع و پیامد وقوع است - تشریح گردیده است. در ادامه و با تمرکز بر فرکانس برخورد - با تمرکز بر نگه پیشگیرانه در مدیریت ریسک - که خود شامل نقاط مستعد برخورد و علل برخورد است، چهار رویکرد آماری، تحلیلی، شبکهای و شبیهسازی در محاسبه تعداد نقاط و محدودههای مستعد برخورد، به طور کامل بررسی و مقایسه شده است. مطالعات به خوبی نشان میدهد که امکان توسعه نرمافزار کاربردی در این حوزه، مهیا است. گسترش حمل و نقل دریایی در مناطق خلیج فارس و دریای عمان و توسعه فعالیتهای بندری در کشور نیز، بر اهمیت این موضوع میافزاید
کلید واژگان
ریسک حمل و نقل دریاییبرخورد شناورها
شبیهسازی ترافیک
مانورینگ
شماره نشریه
79تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرساستادیار دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس
استادیار، سازمان بنادر و دریانوردی
استادیار، سازمان بنادر و دریانوردی




