تحلیل خستگی مهاربندی سازه SPM با توجه به طول خطوط مهار و جهت برخورد امواج
(ندگان)پدیدآور
پناهی, روزبهیزدان دوست, مهردادنوع مدرک
Textکوتاه
زبان مدرک
فارسیچکیده
Single Point Mooring و یا به اختصار SPM ، سازههای شناوری هستند که عموما در آب های عمیق مورد استفاده قرار گرفته و وظیفه مهاربندی شناورها و گاها انتقال تولیدات نفتی و گازی را از ساحل بوسیله خطوط لوله به نفت کش ها دارند. مهاربندیSPM با توجه وظیفه مهمی که این نوع سازههای شناور دارند، باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. مهاربندی مناسب باعث افزایش کارایی و امکان انجام وظیفه SPM در شرایط محیطی مختلف شده و همچنین باعث افزایش طول عمر مهاربندیها میشود. سازههای شناور به دلیل قرار گرفتن در معرض بارهای هارمونیکی مانند بار موج ، باید از نطر خستگی تحلیل شوند. یکی از عوامل مهمی که در خستگی مهاربندیها موثر است ، طول خط مهار می باشد بطوریکه تغییرات طول خطوط مهاری و خستگی در مهاربندیها رابطه معکوس دارد. در این مقاله SPM سه مهاره در نرم افزار ANSYS AQWA مدلسازی شده و خستگی خطوط مهار آن در 4 جهت موج برخوردی و 5 طول مهاری مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است .
کلید واژگان
بهینه سازیطول مهار بندی
جهت موج
آنالیز خستگی
ANSYS AQWA
سازه کشتی و فراساحلی
شماره نشریه
77تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)سازمان پدید آورنده
استادیار گروه سازههای دریایی، دانشگاه تربیت مدرسدانشجوی کارشناسی ارشد سازههای دریایی، دانشگاه تربیت مدرس




