طراحی سیستم کنترلی جهت بهبود عملکرد جرثقیل های دروازه ای
(ندگان)پدیدآور
وفایی, محمدرضایوسفی, مجیدنوع مدرک
Textکوتاه
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه جرثقیلهای دروازه ای در بندرگاهها و اسکله های تجاری و نظامی کاربرد وسیعی یافته اند، لذا با هدف افزایش بازدهی و کاهش خطرات ناشی از عملکرد این ادوات ، افزایش سطح اتوماسیون و کنترل هوشمند آنها اهمیت فراوانی پیدا کرده است. بر این اساس عمده ترین اهداف طراحی سیستم کنترلی برای این نوع جرثقیل ها ، افزایش سرعت انتقال بار ضمن کنترل حرکت نوسانی و دقت در قرار دادن بار در موقعیت مطلوب است . به همین دلیل انواع روشهای طراحی سیستم های کنترلی که به سه شاخه اصلی روشهای کنترل کلاسیک ، کنترل مدرن و محاسبات نرم [1] از قبیل کنترل فازی[2] طبقه بندی میشوند، در این زمینه ارائه شده است. در این مقاله ابتدا مدل دینامیکی یک نمونه جرثقیل دروازه ای در ابعاد آزمایشگاهی استخراج شده و در ادامه نتایج عملکرد سیستم مجهز به کنترلر های PID کلاسیک ، کنترلر بهینه مربعی خطی[3] و کنترلر مبتنی بر منطق فازی مقایسه شده است که نتایج نشان دهنده برتری روش فازی در بهبود عملکرد سیستم مورد نظر می باشد .
کلید واژگان
جرثقیل دروازه ایمعادلات لاگرانژ
کنترلر PID[4]
کنترل بهینه مربعی خطی
کنترل فازی
مهندسی برق- کنترل
مهندسی مکانیک
شماره نشریه
74تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)سازمان پدید آورنده
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیمهندسی فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر




