نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorملازاده, کاظمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:42:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:42:01Z
dc.date.available1399-07-08T23:42:01Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:42:01Z
dc.date.issued2011-11-22en_US
dc.date.issued1390-09-01fa_IR
dc.date.submitted2012-12-31en_US
dc.date.submitted1391-10-11fa_IR
dc.identifier.citationملازاده, کاظم. (1390). مطالعه معماری مذهبی دوره ماد و تداوم آن تا دوره اشکانی بر اساس داده های باستا نشناسی به دست آمده از نوشیجان و قومس. پژوهش های باستان شناسی ایران, 1(1), 123-136.fa_IR
dc.identifier.issn2345-5225
dc.identifier.issn2345-5500
dc.identifier.urihttps://nbsh.basu.ac.ir/article_323.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/160519
dc.description.abstractمتأسفانه در ارتباط با اعتقادات مذهبی اقوام ایرانی، قبل از دروه ساسانی، اطلاعات اندک و ابهامات بسیاری وجود دارد. در این وضعیت هر نوع داده ای م یتواند بسیار راهگشا باشد. معبد مرکزی نوشیجان و نمونه های مشابه دوره اشکانی در قومس، با توجه به ماندگاری بی نظیر و داده های به دست آمده، می توانند کمک زیادی به شناخت اعتقادات اقوام ایرانی در دوره ماد و اشکانی ارائه دهند. مطالعه این بناها نشان می دهد علی رغم فاصله ی زمانی و مکانی قابل توجه، قرابت های بسیار نزدیکی میان آنها وجود دارد که بر اساس آن، می توان نتیجه گرفت این بناها به سنت مذهبی واحدی)احتمالاً زردشتی( تعلق داشته است. این اعتقاد اولین بار در دوره ماد ظاهر شده و با محافظه کاری و معماری ویژه ای، تا دور ههای متأخرتر تداوم یافت.     Abstract Unfortunately in concern with the religious beliefs of Iranian tribes, before the Sassanian period, there is a little information plus many uncertainties. In these circumstances each data can be very useful and vital. The central temple of Nushijan and Comparable examples in the Parthian Qumis, according to the unique durability, Can pave the ground to understand median and Parthian religious beliefs. The study of such monuments shows that despite the considerable distance in time and place, between them, they inherited the same similarities. Accordingly, we can conclude that these buildings Belong to a single religious tradition (probably Zoroastrian). Zoroastrianism in this region appears for the first time in the Median Period and with little change, it continues to the Sassanid era.   Key words: Nushijan, Qumis, Religious architecture, zoroastrianismfa_IR
dc.format.extent876
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.publisherBu Ali Sina Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهش های باستان شناسی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofpazhoheshha-ye Bastan shenasi Iranen_US
dc.subjectتپه نوشیجانfa_IR
dc.subjectمحوطة قومسfa_IR
dc.subjectمعماری مذهبیfa_IR
dc.subjectزردشتی گریfa_IR
dc.titleمطالعه معماری مذهبی دوره ماد و تداوم آن تا دوره اشکانی بر اساس داده های باستا نشناسی به دست آمده از نوشیجان و قومسfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه باستان شناسی دانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue1
dc.citation.spage123
dc.citation.epage136


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد