نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخسروزاده, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorنوروززاذه چگینی, ناصرfa_IR
dc.contributor.authorنظری, سامرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:41:35Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:41:35Z
dc.date.available1399-07-08T23:41:35Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:41:35Z
dc.date.issued2016-10-22en_US
dc.date.issued1395-08-01fa_IR
dc.date.submitted2014-09-20en_US
dc.date.submitted1393-06-29fa_IR
dc.identifier.citationخسروزاده, علیرضا, نوروززاذه چگینی, ناصر, نظری, سامر. (1395). سرپل ذهاب پیشنهادی برای جاینام حُلوان بر اساس مطالعه ی مدارک نوشتاری. پژوهش های باستان شناسی ایران, 6(11), 107-116. doi: 10.22084/nbsh.2016.1742fa_IR
dc.identifier.issn2345-5225
dc.identifier.issn2345-5500
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22084/nbsh.2016.1742
dc.identifier.urihttps://nbsh.basu.ac.ir/article_1742.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/160368
dc.description.abstractسرپل‌ذهاب یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فرهنگی ایران در دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی بوده است که در استان کرمانشاه و در نزدیکی شهرستان قصرشیرین قرار دارد. این شهرستان به‌دلیل موقعیت سوق‌الجیشی خود که در مسیر جاده‌ی موسوم به ابریشم قرار دارد، در تحولات سیاسی ایران در ادوار مختلف نقش بسزایی داشته است. سابقه‌ی تاریخی این حوزه‌ی فرهنگی بسیار طولانی است، به‌طوری‌که وجود آثار باستانی هم‌چون نقش‌برجسته‌ی آنوبانونی، نقش‌برجسته و کتیبه‌ی اشکانی، خود شاهدی بر این ادعا هستند. هدف از این نوشتار، بررسی جغرافیایی تاریخی محدوده‌ی فرهنگی سرپل‌ذهاب بر اساس آگاهی‌های موجود در منابع نوشتاری است. بدین منظور عمده‌ی منابع اصلی بررسی شده نشان می‌دهد که با گذر زمان و تغییر پادشاهی‌ها از این محدوده‌ی جغرافیایی با عناوین مختلفی یاد شده است که «خالا»، «کالح» و «حُلوان» از آن جمله‌اند؛ اما این تنوع اسمی سرپل‌ذهاب و شباهت اسمی واژه‌ی حلوان با دیگر مناطق از جمله «حلوان» قهستان - نیشاپور، «حلوان» مصر و «حلوان» عراق باعث ایجاد اختلاف نظر در بین مورخین و جغرافیا‌دانان شده است. با این‌حال در منابع معتبر پیش از اسلام، هم‌چون اثر «خاراکسی» از این منطقه قبل از «کارینا» (کرند امروزی) یاد شده است. جغرافیانویسان و مورخین در برخی از مقاطع تاریخی مانند فتوحات اسلامی در ذکر وقایع و حوادث آن ایام از حلوان یاد کرده‌اند. در اوایل دوره‌ی اسلامی ضمن فتح مداین و جلولاء، از حلوان به‌عنوان مقَر یزدگرد سوم یاد شده که در شرق «جلولاء» قرار گرفته بود. حال پرسش اصلی این است که، آیا سرپل‌ذهاب را می‌توان با حلوان ذکر شده در منابع یاد شده با محدوده‌ی جغرافیایی امروزی آن منطبق دانست؟ بر اساس پژوهش‌های انجام شده در این زمینه و جغرافیای تاریخی سرپل‌ذهاب به‌نظر می‌رسد که حلوان ذکر شده در منابع پیش از اسلام و دوره‌ی اسلامی با محدوده‌ی جغرافیایی سرپل‌ذهاب امروزی انطباق دارد. بر این اساس پژوهش پیشِ‌رو به روش توصیفی-تحلیلی و بر اساس اطلاعات موجود در منابع و اسناد تاریخی و جغرافیایی و نیز تحقیقات صاحب‌نظران تدوین شده است.fa_IR
dc.format.extent381
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.publisherBu Ali Sina Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهش های باستان شناسی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofpazhoheshha-ye Bastan shenasi Iranen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22084/nbsh.2016.1742
dc.subjectسرپل ذهابfa_IR
dc.subjectحُلوانfa_IR
dc.subjectکالحfa_IR
dc.subjectجغرافیایی تاریخیfa_IR
dc.titleسرپل ذهاب پیشنهادی برای جاینام حُلوان بر اساس مطالعه ی مدارک نوشتاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار باستانشناسی دانشگاه شهرکردfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی پژوهشکده باستانشناسیfa_IR
dc.contributor.departmentدانش آموخته ی کارشناسی ارشد باستان شناسی دانشگاه هنر اصفهانfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue11
dc.citation.spage107
dc.citation.epage116


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد