اثربخشی تئاتر درسی در افزایش مهارتهای اجتماعی و یادگیری دروس پایه در دانشآموزان ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
رجبی, سورانعلی مرادی, خدیجهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی تئاتر درسی در افزایش مهارتهای اجتماعی و یادگیری دروس پایه در دانشآموزان مقطع ابتدایی است. روش تحقیق نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بوده است. نمونة پژوهش، 63 دانشآموز دختر پایة چهارم مقطع ابتدایی شهرستان قشم است که در دو کلاس منتخب به شکل تصادفی، انتخاب شدهاند و به تصادف یکی از کلاسها برای گروه آزمایش و کلاس بعدی برای گروه شاهد در نظر گرفته شد. گروه آزمایش به مدت 10جلسة 45دقیقهای در تئاتر درسی مشارکت داشت. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل مقیاس مهارتهای اجتماعی و آزمونهای املا، خواندن و ریاضیات بوده است. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) نشان میدهد تئاتر درسی در افزایش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر اثر معنیدار دارد (001/0>P). همچنین تئاتر درسی در افزایش یادگیری خواندن و نوشتن دانشآموزان دختر اثر معنیدار دارد (001/0>P)؛ اما بر یادگیری درس ریاضی اثرمعنیداری نداشت. این تحقیق نشان میدهد تئاتر درسی هم بر افزایش مهارتهای اجتماعی و هم بر بهبود عملکرد درسی دانشآموزان دختر پایة چهارم ابتدایی اثربخش است.
کلید واژگان
تئأتر درسیمهارت اجتماعی
یادگیری
عملکرد درسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایرانکارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
شاپا
2476-36082423-6780




