زیباییشناسی و هنر از دیدگاه ماکسین گرین و اشارات تربیتی آن
(ندگان)پدیدآور
جاویدی کلاته جعفرآبادی, طاهرهعبدلی, افسانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زیباییشناسی به دانش چگونگی استفاده از حسها برای دانستن اشاره دارد. هدف از نگارش این مقاله، بررسی و معرفی دیدگاه ماکسین گرین دربارة هنر و زیباییشناسی و استخراج اشارات وی در تربیت زیباییشناسی است. بدین منظور، هدف پژوهش این است که گرین دربارة هنر و زیباییشناسی چه آموزههایی دارد؟ برآیند توجه به این آموزهها در آموزشوپرورش چیست؟ برای پاسخ به سؤالات، نخست با استفاده از روشهای تحلیل و نوشتن، برخی از مقالات و مصاحبههای گرین دربارة این موضوع مطالعه شد؛ آنگاه بر اساس دیدگاه ایشان دربارة هنر و زیباییشناسی، اشارات و راهبردهای کلیدی در تربیت زیباییشناسی استخراج شد. او زیباییشناسی را یک صفت برای تجربة زیباییشناسی و نامی برای درک تبعیضها و فهم هنرهای مختلف میداند. گرین به سه دلیل اصلی و کلیدی تربیت زیباییشناسی را در دورة معاصر مهم میداند: 1) بازنمودن فضاهای ذهنی، 2) هوشیاری گسترده و 3) کشف اهمیت تخیل. از دیدگاه گرین آنچه زیباییشناسی را اعتلا میبخشد، هنر است. تمام سعی گرین این است که متصدیان آموزشوپرورش را از غفلت فزایندهای که راجع به آموزش عمومی هنر و زیباییشناسی شده است، آگاه کرده و اهمیت آن را در زندگی گوشزد کند.
کلید واژگان
ماکسین گرینتربیت زیباییشناسی
سوادآموزی زیباییشناسی
هنر
تخیل
تخیل اجتماعی
فضای عمومی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشیار رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایراندانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران
شاپا
2476-36082423-6780




