تأثیر مداخلات چند بعدی انگیزشی- رفتاری برانگیزه پیشرفت، عملکرد و انگیزه تحصیلی دانش آموزان دختر پایه هفتم
(ندگان)پدیدآور
زمانی, مهنازطالع پسند, سیاوشنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از اجرای پژوهش بررسی تاثیر مداخلات چند بعدی انگیزشی- رفتاری بر عملکرد و انگیزه تحصیلی بود. از یک طرح شبه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر پایه هفتم مقطع متوسطه اول دبیرستان های دولتی شهر سمنان در سال تحصیلی 92-93 بودند. شرکت کنندگان 72 دانش آموز (38 نفر کنترل و 34 نفر آزمایش) دختر پایه اول متوسطه اول شهر سمنان بودند که به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. مؤلفههای رفتاری در 12 جلسه آموزش داده شد. همه آنها پرسشنامههای انگیزش پیشرفت هرمنس(1970) و پرسشنامه چند عاملی انگیزش تحصیلی سمنان (پورآقا و طالعپسند، 1393) را تکمیل کردند. دادهها با مدل تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها نشان داد مداخله انگیزشی- رفتاری بر مؤلفههای برنامهریزی، مدیریت تکلیف و پافشاری اثر بخش بود. افزون برآن، مداخلات چند بعدی انگیزشی بر نمره کل عملکرد، سختکوشی و اعتماد اثر معنادار داشت. مداخله انگیزشی- رفتاری برای افزایش انگیزش و عملکرد در مدارس کارامد بوده و استفاده از آن توصیه می شود.
کلید واژگان
مداخلات چند بعدی انگیزشعملکرد تحصیلی
انگیزش پیشرفت
انگیزه تحصیلی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایراندانشیار گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
شاپا
2476-36082423-6780




