تأثیر نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه در درس فیزیک
(ندگان)پدیدآور
کاردان, ژیلاحاتمی, جوادفتحی آذر, اسکندرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در پژوهش حاضر تأثیر نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه در درس فیزیک بررسی شده است. این پژوهش مشتمل بر دو بخش شبهآزمایشی و مطالعه موردی است. در بخش شبهآزمایشی، میزان اثربخشی ارائه و ساخت نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی فراگیران درس فیزیک مقطع متوسطه تعیین شده و در بخش دوم، با توجه به تأثیر معنیدار نقشه مفهومی در بررسی علتها، مطالعه موردی با هدف بررسی تجارب استادان و دبیران در زمینه اثربخشی این روش تدریس در فرایند یاددهی-یادگیری انجام شده است. در بخش طرح شبهآزمایشی که از پیشآزمون و پسآزمون استفاده شده، شش کلاس درسی پایه دوم متوسطه در سه گروه کنترل، ارائه و ساخت (ترکیبی) و ارائه به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. تفاوت این سه گروه در روش آموزشی آنها بوده است. در گروههای کنترل، آموزش بهشیوه مرسوم، در گروههای ارائه و ساخت (ترکیبی)، در قالب نقشه مفهومی که دانشآموزان نیز خود نقشههای مفهومی مطالب تدریس شده را تهیه کردند و در گروههای ارائه، آموزش تنها در قالب نقشه مفهومی انجام شد. تأثیر این کاربندی بر پیشرفت تحصیلی فراگیران از طریق آزمون پیشرفت تحصیلی اندازهگیری شد. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد نمرههای دانشآموزان گروههای آزمایشی ترکیبی و معلمساخته در پسآزمون بالاتر از گروه کنترل است (001/0p≤). بنابراین، آموزش به کمک نقشه مفهومی به افزایش نمرههای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان منجر شده است. نتیجه دیگر این پژوهش، این بود که هیچکدام از گروههای دختران و پسران برتری مشخصی نسبت به هم نداشتند. همچنین، برای دستیابی به هدف دوم پژوهش، به توصیف تجربیات نه نفر از دبیران و استادان در خصوص اثربخشی ارائه نقشه مفهومی در فرایند یاددهی-یادگیری پرداخته شد. نمونهگیری از دبیران و استادان به روش نمونهگیری هدفمند و اطلاعات به صورت مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شده است. یافتههای حاصل از تجربیات استادان و دبیران در خصوص اثربخشی کاربرد نقشه مفهومی نیز در سه مضمون اصلی با عنوان «کل نگری»، «یادگیری خودنظمدهنده» و «رشد تفکر» و چندین مضمون فرعی خلاصه شد.
کلید واژگان
پیشرفت تحصیلینقشه مفهومی
یادگیری معنادار
تجارب دبیران و استادان
سازنده گرایی
دانشآموزان دوره متوسطه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای برنامهریزی درسی، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایراندانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران
شاپا
2476-36082423-6780




