تحلیل عاملی استـراتژیهای خـودرهبری و رابطه آنها با عملکرد تحصیلی دانشجویان(مورد: دانشجویان دانشکده علوم و ادبیات دانشگاه بیرجند)
(ندگان)پدیدآور
واعظی, مظفر الدینمزاری, ابراهیمخباره, کبریمقدمزاده, علیشالباف, عذرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی عاملی استراتژیهای خودرهبری و رابطه آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکدههای علوم و ادبیات دانشگاه بیرجند انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، حجم نمونه به تعداد351 نفر از دانشجویان تعیین و روش نمونهگیری طبقهای با اختصاص متناسب برای انتخاب نمونه استفاده شد. در این پژوهش، از پرسشنامه خودرهبری نک و هاگتون(2002) با پایایی (80/0=α) استفاده شد. تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفههای اصلی (PC) نشان داد، دانشجویان شش استراتژی خودرهبری، شامل: تمرکز بر پاداشهای طبیعی و هدفگذاری شخصی(66/0=α)، تجسم عملکرد موفق (59/0=α)، خودتنبیهی(56/0=α)، خودگفتگویی(73/0=α)، خودراهنمایی(69/0=α) و خودپاداشدهی (71/0=α) را استفاده میکنند. تحلیل همبستگی نیز نشان داد، میان بهکارگیری استراتژیهای خودرهبری و عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت(25/r=0) و معنیداری وجود دارد(0.01p
کلید واژگان
استراتژیهای خودرهبریعملکرد تحصیلی
دانشجویان
دانشگاه بیرجند
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایراندانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
استادیار دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
2476-36082423-6780




