• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رویکردهای نوین آموزشی
    • دوره 14, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رویکردهای نوین آموزشی
    • دوره 14, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی سبک‌های یادگیری در دانش‌آموزان و مقایسة آن با برنامة درسی قصدشدة مطالعات اجتماعی پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی

    (ندگان)پدیدآور
    کریمی, سیدبهاالدینادیب, یوسفمحمودی, فیروزبدری, رحیم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    622.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف شناسایی سبک­های یادگیری در دانش­آموزان پایه­های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی و مقایسة آن با برنامة درسی قصدشدة مطالعات اجتماعی هر سه پایه­ انجام گرفت. روش پژوهش پیمایشی-تحلیلی است. باتوجه­به ماهیت تحقیق دوجامعه، نمونه و روش نمونه­گیری وجود دارد. در بخش اول جامعة آماری دانش­آموزان دختر و پسر پایه­های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی استان آذربایجان غربی (145045N=) بود. برای انتخاب نمونة آماری در این بخش با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای نمونه برابر 1961 نفر (928 نفر پسر و 1033 دختر) انتخاب شد. در بخش دوم جامعة آماری شامل برنامه­های درسی مطالعات اجتماعی پایه­های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی و نمونة آماری در این بخش شامل برنامه­های درسی مطالعات اجتماعی پایه­های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی بود که با استفاده از روش کل شماری انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه سبک­های یادگیری وارک (1998) و چک­لیست وارسی سبک­های یادگیری استفاده شده است که براساس پیشینه تدوین و روایی و پایایی آن تأیید شد. نتایج نشان داد سبک چندگانه بیشترین تعداد و سبک شنیداری کمتر میزان را در دانش­آموزان به خود اختصاص داده است؛ درصورتی­که در برنامة درسی مطالعات اجتماعی (هدف، محتوا، روش و ارزشیابی) چهارم ابتدایی سبک شنیداری رتبة اول و دیداری رتبة پنجم، در برنامة درسی پنجم ابتدایی سبک شنیداری رتبة اول و سبک ترکیبی دارای رتبة پنجم بود و درنهایت در ششم ابتدایی سبک خواندن/ نوشتن رتبة اول و سبک دیداری در رتبة پنجم بود. بنابراین سبک ارجح دانش­آموزان سبک چندگانه (ترکیبی) اما سبک ارجح برنامه­های درسی مطالعات اجتماعی چهارم و پنجم ابتدایی سبک شنیداری و ششم ابتدایی سبک خواندن/ نوشتن است.
    کلید واژگان
    برنامة درسی
    سبک‌های یادگیری
    مطالعات اجتماعی
    پایه‌های چهارم
    پنجم و ششم ابتدایی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-03-21
    1398-01-01
    ناشر
    معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
    استاد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
    دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
    استاد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

    شاپا
    2476-3608
    2423-6780
    URI
    https://dx.doi.org/10.22108/nea.2019.113139.1288
    http://nea.ui.ac.ir/article_24298.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/160175

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب