بررسی مشکلات اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس ابتدائی
(ندگان)پدیدآور
کرمعلیان, حسنجعفری هرندی, رضاعبادی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی مشکلات اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در پایههای اول تا سوم مدارس ابتدایی، به روش توصیفی- پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش محدود به معلمان و مدیران آموزشگاههای مجری ارزشیابی کیفی توصیفی در ناحیهی چهار اصفهان (663 نفر) است. نمونه آماری پژوهش شامل 113 نفر معلم و 27 نفر مدیر آموزشگاه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب گردید. دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. روایی پرسشنامه توسط افراد صاحبنظر تأیید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ به میزان 875/0 تعیین گردید. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و به کمک آزمون t مستقل و نیز t تک متغیره برای متغیرهای دو سطحی و آزمون تحلیل واریانس برای متغیرهای چند سطحی انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد: میزان مشکلات اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی در ارتباط با هر چهار مؤلفه مورد بررسی بالاتر از حد متوسط است. همچنین، بین دیدگاه پاسخگویان با توجه به عوامل جمعیتشناختی(جنس، سمت، تحصیلات و سابقه خدمت)تفاوت معناداری ملاحظه نشده است. مؤلفه های بررسی شده عبارتند از: 1) عناصر برنامه درسی شامل: اهداف، محتوا، روشهای یاددهی ـ یادگیری و زمان؛ 2) فراهم سازی پیش نیازها، شرایط، امکانات محیط و منابع آموزشی؛ 3) دانش، مهارتهای فعلی معلمان و مدیران و آموزشهای ضمن خدمت و 4) روشها و ابزارهای گردآوری، نگهداری و ساماندهی دادهها هستند.
کلید واژگان
ارزشیابی پیشرفت تحصیلیارزشیابی کیفی توصیفی
مدارس ابتدایی
ناحیه 4 اصفهان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشگاه پیام نور(اصفهان)، تهران، ایراناستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه قم، قم، ایران
دانشجوی دکترای تخصصی برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاداسلامی خوراسگان، اصفهان
شاپا
2476-36082423-6780




