حاکمیت سنت دیسیپلین محوری بر جهتگیریهای برنامه درسی تربیت هنری معلمان هنر دورۀ راهنمایی تحصیلی: چالشها و آسیب ها
(ندگان)پدیدآور
امینخندقی, مقصودپاکمهر, حمیدهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به اهمیت بحث تربیت هنری در نظام آموزشی کشور و مبحث جهتگیریها به عنوان زیربنای تشخیص نیازها در تصمیمگیریهای مربوط به برنامه درسی، پژوهش حاضر با هدف بررسی جهتگیریهای برنامه درسی تربیت هنری معلمان هنر انجام شده است. روش این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و از حیث هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمانی(484 نفر) است که به صورت تخصصی و غیرتخصصی در مناطق هشتگانه استان خراسان شمالی طی سالتحصیلی 89-88 مشغول به تدریس درس هنر در مقطع راهنمایی بودهاند. تعداد 243 نفر از معلمان مذکور به روش طبقهای نسبی و از طریق فرمول حجم نمونه انتخاب و با استفاده از پرسشنامه جهتگیریهای برنامه درسی فیلانی ارزیابی شدند. در این بررسی، سه جهتگیری کودک محوری، دیسیپلینی و فرهنگی بررسی گردید. یافتهها نشان داد که بین سه گروه از جهت گرایش به جهت گیری برنامه درسی تربیت هنری تفاوت معناداری وجود داشته و گروه مورد بررسی، دیسیپلین محور هستند (0001/0
کلید واژگان
: جهتگیری برنامهدرسیتربیت هنری
کودک محوری
دیسیپلین محوری
فرهنگ محوری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهددانشجوی دکتری تخصصی برنامه درسی دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2476-36082423-6780




