چیستی، خاستگاهها و مبانی نظری پژوهش ترکیبی
(ندگان)پدیدآور
شریفیان, فریدوننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش در قلمرو علوم تربیتی و رفتاری به شیوههای مختلف انجام میشود. روشهای کمّی در طراحی و اجرای پژوهش، شناخته شده و رایج است. روشهای کیفی نیز با عنایت به آثار منتشر شده، مورد توجه و استفاده قرار گرفته است. در سالهای اخیر، پژوهش ترکیبی در عرصه پژوهشهای تربیتی و رفتاری مطرح شده است. با توجه به مباحث مختلفی که در جانبداری و مخالفت با این نوع پژوهش مطرح است، در این مقاله ریشهها و مبانی نظری پژوهش ترکیبی مورد بحث قرار گرفته است. پس از مقدمه، چیستی پژوهش ترکیبی توضیح داده شده است. در ادامه، پیشینه تاریخی آن ذکر و دیدگاههای مخالف پژوهش ترکیبی تشریح شده است. در قسمت بعد، زیربنای فلسفی پژوهش ترکیبی مطرح گردیده و به منظور آنکه خوانندگان مقاله با وضعیت این پژوهش در کشور آشنا شوند، دیدگاههای مطرح پیرامون پژوهش ترکیبی در ایران مورد توجه قرار گرفته است. در پایان، ضمن اشاره به مزایا و محدودیتهای پژوهش ترکیبی، از مباحث نتیجهگیری شده است.
کلید واژگان
: پژوهش ترکیبیپژوهش تکروشی
موقعیتگرایان
عملگرایان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2008-03-201387-01-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه اصفهانشاپا
2476-36082423-6780




