تبیین اهمالکاری تحصیلی بر اساس ابعاد سازشیافته و سازشنایافته کمالگرایی و جایگاه مهارگذاری
(ندگان)پدیدآور
تمناییفر, محمدرضاصدیقی ارفعی, فریبرزمقدسین, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رفتار اهمالکاری- به تعویق انداختن مسؤولیتهایی که افراد موظف به انجام آنها هستند- دارای ابعاد متفاوتی است که یکی از آنها، تأخیر در انجام فعالیتهای مربوط به امور تحصیلی است. اهمالکاری به طور حتم مانع از بروز توانمندیهای دانشجویان در فرایند یادگیری و شکوفایی استعدادهای آنها میشود؛ لذا به منظور مقابله با چنین رفتاری، تعیین علل و همبستههای آن لازم و ضروری است. در این راستا، هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان ارتباط اهمالکاری تحصیلی با کمالگرایی (سازشیافته/ سازشنایافته) و جایگاه مهارگذاری و نیز میزان پیشبینی پذیری آن بر اساس متغیرهای مذکور است. بدینمنظور، نمونهای مشتمل بر 310 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه کاشان (179 دختر و 131 پسر) به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم، انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم- مقیاس دانشجو (PASS)، کمالگرایی هیل و همکاران و جایگاه مهارگذاری راتر استفاده شد. همچنین، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که نمرة کل کمالگرایی با اهمالکاری تحصیلی رابطة مثبت معناداری دارد. همچنین، بین بعد سازشیافته کمالگرایی و اهمالکاری تحصیلی رابطة منفی معنادار و بین بعد سازشنایافته کمالگرایی و اهمالکاری تحصیلی رابطة مثبت معناداری وجود دارد. بین جایگاه مهارگذاری با اهمالکاری تحصیلی نیز رابطة منفی معناداری وجود دارد. همچنین، نتیجه تحلیل رگرسیون نشان داد که اهمالکاری تحصیلی توسط دو بعد کمالگرایی سازشنایافته و سازشیافته و جایگاه مهارگذاری قابل پیشبینی است.
کلید واژگان
اهمالکاری تحصیلیکمالگرایی
کمالگرایی سازشیافته
کمالگرایی سازشنایافته
جایگاه مهارگذاری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روان شناسی دانشگاه کاشاناستادیار گروه روانشناسی دانشگاه کاشان
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی
شاپا
2476-36082423-6780




