تأثیرکاربرد نقشههای مفهومی بر درک دانشآموزان رشته ریاضی از توابع مثلثاتی
(ندگان)پدیدآور
ریحانی, ابراهیمبخشعلی زاده, شهرنازاستادی, مریم
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر کاربرد نقشه های مفهومی بر درک دانش آموزان رشته ریاضی از توابع مثلثاتی بوده است. بدین منظور در یک مطالعه موردی، درک 13 دانش آموز پایه دوم متوسطه رشته ریاضی در مورد تابع مثلثاتی ارزیابی شد. دانش آموزان به سه گروه هم سطح تقسیم شدند و در ارزیابی، از دو ابزار نقشه مفهومی و آزمون کتبی استفاده شد. برای مقایسه عملکرد دانش آموزان، گروه اول ابتدا نقشه های مفهومی را کامل کردند و سپس به سؤالهای آزمون کتبی پاسخ دادند و گروه دوم ابتدا به سؤالهای آزمون کتبی پاسخ دادند و پس از آن نقشه های مفهومی را کامل کردند. دانش آموزان گروه سوم نیز فقط به سؤالهای آزمون کتبی پاسخ دادند. سپس برای بررسی تأثیر ارزیابی با نقشههای مفهومی بر یادگیری دانش آموزان، از همه آنها خواسته شد به یک سؤال، با عنوان آزمون مجموعی که در مورد تابع مثلثاتی بود، پاسخ دهند. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن بود که نقشههای مفهومی قادرند بدفهمیهای دانشآموزان را در مورد تابع مثلثاتی نشان دهند، به گونهای که تشخیص برخی از این بدفهمیها تنها با استفاده از آزمون کتبی امکانپذیر نبود. همچنین، نتایج این تحقیق نشان داد که استفاده از نقشههای مفهومی به عنوان ابزار ارزیابی، باعث ارتقای یادگیری دانش آموزان میشود. شایان ذکر است که نباید تصور شود نقشههای مفهومی شواهد همه جانبهای را از درک و فهم دانش آموزان به ما نشان میدهند. در این تحقیق برخی از اشتباههای دانش آموزان در استفاده از رویهها، مانند حل معادله مثلثاتی و یا رسم یک تابع مثلثاتی، در آزمون کتبی بهتر نشان داده شد.
کلید واژگان
: نقشه مفهومیارزیابی
دانش مفهومی ریاضی
دانش آموزان
تابع مثلثاتی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییکارشناس مرکز ملی مطالعات بین المللی تیمز و پرلز
کارشناس ارشد آموزش ریاضی و دبیر ریاضی دبیرستان های ناحیه 6 اصفهان
شاپا
2476-36082423-6780



