رابطه بین قابلیتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان در شهر اصفهان
(ندگان)پدیدآور
مهاجری, مژدهشریف, مصطفیمهاجری, احمد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف رابطه بین قابلیتهای حرفهایمعلمان دوره ابتدایی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان در شهر اصفهان بر مبنای مدل قابلیت حرفهای کبک کانادا انجام و شش مؤلفه قابلیت حرفهای نقد و تفسیر دانش و فرهنگ، توانایی بیان، ارزشیابی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مشارکت در توسعه حرفهای و اخلاق حرفهای بررسی شده است. جامعه آماری شامل 162 نفر از معلمان ناحیههای یک، سه و چهار اصفهان در سال 1390 بوده است که به صورت تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته با ضریب پایایی 92/0 و میانگین معدل کل دانشآموزان و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss وamos استفاده شده است. نتایج نشان داده است، رابطه معناداری بین قابلیتهای حرفهای معلمان در شش مؤلفه با عملکرد تحصیلی دانشآموزان وجود دارد. شش مؤلفه 48/0از تغییرات عملکرد تحصیلی دانشآموزان را میتوانند پیشبینیکنند. مقایسه بین قابلیت حرفهای معلمان نشان داده است، معلمان با مدرک فوقلیسانس، سابقه خدمت زیر10 سال و در پایه چهارم از قابلیت حرفهای بیشتری برخوردارند. دانشآموزان معلمان فوق لیسانس از عملکرد تحصیلی بیشتری برخوردارند.
کلید واژگان
قابلیتحرفهای معلمانتوسعه حرفهای
اخلاق حرفهای
عملکرد تحصیلی دانشآموزان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-03-201391-01-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه اصفهان و عضو باشگاه پژوهشگران جواندانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
کارشناس اداره کل آموزش و پرورش استان فارس
شاپا
2476-36082423-6780



