• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رویکردهای نوین آموزشی
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رویکردهای نوین آموزشی
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر مداخله‌ آموزشی مبتنی بر رویکرد تجربه زبانی بر مهارت بیان نوشتاری (انشا) دانش آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    فرامرزی, سالارکرمعلیان, حسننصراللهی, شهناز
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش با هدف بررسی تأثیر مداخلة آموزشی مبتنی بر رویکرد تجربه زبانی بر مهارت بیان نوشتاری[1] (انشا) دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی و از طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور، با استفاده از روش نمونه­گیری چند مرحله­ای از میان دانش­آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اصفهان تعداد 55 نفر دختر انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از آزمون محقق ساخته که پایایی و روایی آن تأیید گردید، استفاده شد. داده­های پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و بهره­گیری از نرم افزارspss  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که بین عملکرد دو گروه کنترل و آزمایش درکل آزمون و در پنج خرده مهارت بیان نوشتاری(توصیف، خاطره‌نویسی، خلاصه‌نویسی، داستان نویسی و نامه‌نویسی) تفاوت معنی‌داری وجود دارد(005/0>(p. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که مداخلة آموزشی مبتنی بر رویکرد تجربه زبانی بر عملکرد دانش­آموزان در مهارت بیان نوشتاری تأثیر دارد و می‌توان از این رویکرد در بهبود مهارت بیان نوشتاری (انشای) کودکان استفاده نمود. (p. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که مداخلة آموزشی مبتنی بر رویکرد تجربه زبانی بر عملکرد دانش­آموزان در مهارت بیان نوشتاری تأثیر دارد و می‌توان از این رویکرد در بهبود مهارت بیان نوشتاری (انشای) کودکان استفاده نمود. [1]- Writing expressive
    کلید واژگان
    رویکرد تجربه زبانی
    بیان نوشتاری
    انشا
    دانش‌آموزان ابتدایی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2011-04-21
    1390-02-01
    ناشر
    معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    استادیار روان‌شناسی دانشگاه اصفهان
    استادیار علوم‌تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان
    کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی

    شاپا
    2476-3608
    2423-6780
    URI
    http://nea.ui.ac.ir/article_19067.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/160125

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب