تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد تجربه زبانی بر مهارت بیان نوشتاری (انشا) دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
فرامرزی, سالارکرمعلیان, حسننصراللهی, شهناز
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش با هدف بررسی تأثیر مداخلة آموزشی مبتنی بر رویکرد تجربه زبانی بر مهارت بیان نوشتاری[1] (انشا) دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی و از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور، با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای از میان دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اصفهان تعداد 55 نفر دختر انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از آزمون محقق ساخته که پایایی و روایی آن تأیید گردید، استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و بهرهگیری از نرم افزارspss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که بین عملکرد دو گروه کنترل و آزمایش درکل آزمون و در پنج خرده مهارت بیان نوشتاری(توصیف، خاطرهنویسی، خلاصهنویسی، داستان نویسی و نامهنویسی) تفاوت معنیداری وجود دارد(005/0>(p. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که مداخلة آموزشی مبتنی بر رویکرد تجربه زبانی بر عملکرد دانشآموزان در مهارت بیان نوشتاری تأثیر دارد و میتوان از این رویکرد در بهبود مهارت بیان نوشتاری (انشای) کودکان استفاده نمود.
(p. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که مداخلة آموزشی مبتنی بر رویکرد تجربه زبانی بر عملکرد دانشآموزان در مهارت بیان نوشتاری تأثیر دارد و میتوان از این رویکرد در بهبود مهارت بیان نوشتاری (انشای) کودکان استفاده نمود.
[1]- Writing expressive
کلید واژگان
رویکرد تجربه زبانیبیان نوشتاری
انشا
دانشآموزان ابتدایی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2011-04-211390-02-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار روانشناسی دانشگاه اصفهاناستادیار علومتربیتی دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان
کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی
شاپا
2476-36082423-6780



