• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رویکردهای نوین آموزشی
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • رویکردهای نوین آموزشی
    • دوره 5, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطة پنج عامل عمدة شخصیت و راهبردهای یادگیری خود- تنظیمی در دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 87-1386

    (ندگان)پدیدآور
    خورسندی, فرینازکامکار, منوچهرملک پور, مختار
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این تحقیق به بررسی رابطه بین پنج عامل عمده شخصیت و راهبردهای یادگیری خود- تنظیمی پرداخته است. نمونه تحقیق، متشکل از 175 دانش‌آموز (83 پسر و 92 دختر) بودند که به صورت خوشه‌ای‌ و سپس تصادفی ساده از میان دبیرستان‌های نواحی پنجگانه اصفهان انتخاب گردیدند. برای سنجش پنج عامل شخصیت از پرسشنامه‌ NEO-FFI و برای سنجش راهبردهای خود- تنظیمی از پرسشنامه MSLQ استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان داد که بین میانگین‌های راهبردهای یادگیری دختران و پسران تفاوت معنی‌داری ‌ (01/0> P ) وجود ندارد. همچنین، تحلیل واریانس میانگین‌‌های پنج عامل عمده شخصیت در دو جنس، گویای آن بود که دو عامل " توافق‌پذیری " و " وجدان‌گرایی " تفاوت معنی ‌ داری (05/0> ‌ P ‌ ) دارند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که در گروه دختران، عامل "وظیفه‌شناسی" با راهبرد" خود-تنظیمی" رابطه مثبت و معنی‌داری (01/0> P ) داشت. در هر دو گروه دختران و پسران، عامل "وجدان‌گرایی" با راهبردهای "شناختی"‌، راهبرد "ارزش‌گذاری درونی" وراهبرد "خودکارآمدی"، رابطه مثبت معنی‌داری (1‌0/0> P ) داشته‌اند. در مجموع، نتایج پژوهش حاضر مؤید آن است که توجه به صفات شخصیت در راهبردهای یادگیری خود- تنظیمی حایز اهمیت است.
    کلید واژگان
    الگوی پنج عاملی
    راهبردهای خود- تنظیمی
    دانش آموزان دبیرستانی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2010-09-23
    1389-07-01
    ناشر
    معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
    استادیاردانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان
    استاد دانشگاه اصفهان

    شاپا
    2476-3608
    2423-6780
    URI
    http://nea.ui.ac.ir/article_19047.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/160105

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب