بررسی رابطة بین ابعاد جوّ اخلاقی و رضایت شغلی در میان کارکنان اداره های آموزش و پرورش شهر اصفهان
(ندگان)پدیدآور
نجفی, محمدکریمی, مهدیقهرمانی فرد, علیرضوانی, سیدمرتضی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین ابعاد جو اخلاقی و رضایت شغلی کارکنان ادارههای آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-1388 بود. روش پژوهش توصیفی(همبستگی) بوده، جامعه مورد مطالعه شامل 735 نفر از کارکنان شش ناحیه آموزش و پرورش شهر اصفهان بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم نمونه تعداد 205 نفر از کارکنان انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه بود: اولی مربوط به جو اخلاقی در سازمان، دارای 29 سوال و نُه بعد توسط ویکتور و کالن(1987) و پرسشنامة دوم مربوط به رضایت شغلی، دارای 20 سؤال که توسط لی(2000)، با مقیاس پنج درجهای لیکرت ساخته شدهاند، استفاده شد. ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ در جو اخلاقی (76/0) و رضایت شغلی (87/0) به دست آمد. برای تعیین میزان همبستگی بین ابعاد جو اخلاقی و رضایت شغلی از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که جو نفع شخصی با رضایت شغلی رابطه داشت (05/0.(P). همچنین، جوّ علایق تیمی، مسئولیت اجتماعی و قوانین و کدهای حرفهای رابطه مثبت و معناداری با رضایت شغلی داشته است (05/0P
کلید واژگان
جوّ اخلاقیجوّ خودخواه
جوّ خیرخواه
جوّ اصولی
رضایت شغلی
اداره آموزش و پرورش
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-09-231389-07-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه اصفهانمدرس مؤسسه آموزش عالی(غیر انتفاعی) راغب اصفهانی
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان
شاپا
2476-36082423-6780



