بررسی عوامل همبسته با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سوم راهنمایی بر اساس نتایج آزمون TIMSS-Rو ارائه الگوی تحلیل مسیر برای بررسی تأثیر هر یک از عوامل بر پیشرفت تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
سرمدی, محمدرضاصیف, محمد حسنطالبی, سعیدعابدی, صمد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی متغیرها و عوامل آموزشی مرتبط با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سوم راهنمایی در درس علوم (بر اساس دادهها و نتایج مطالعه تیمز- آر)، و ارائه الگوی مناسب جهت تأثیر هر یک از عوامل بر پیشرفت تحصیلی صورت گرفت. به همین منظور، کل 5301 نفر دانشآموز سوم راهنمایی شرکت کننده در مطالعه تیمز- آر، به صورت سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدهاند و دادههای مربوط به آنها تجزیه و تحلیل شده است. از میان کل متغیرهای آموزشی که دادههای مربوط به آنها در مطالعه تیمز- آر جمعآوری شده بود، 15 متغیر از طریق روش غیرآزمایشی با طرح تحقیق همبستگی و با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی بررسی شدند. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که از مجموع 15 متغیر پیشبین آموزشی، 13 متغیر دارای ضریب همبستگی معناداری(در سطح 01/0> a ) با متغیر پیشرفت تحصیلی بودند. همچنین، مدل تحلیل مسیر بررسی تأثیر هر یک از عوامل مورد نظر بر پیشرفت تحصیلی استفاده گردید. در این روش با استفاده از ماتریس همبستگی عوامل مورد نظر و برآورد تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم آنها، و با در نظر گرفتن شاخصهای نیکویی برازش به بررسی الگوی مورد نظر پرداخته شده است. در تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم عامل فعالیتهای آموزشی معلم در کلاس و مدرسه بیشترین اثر را به ترتیب 17/8 t= در اثرمستقیم و 17/5 t= در اثر غیر مستقیم داشته است، ولی بیشترین تبیین واریانس متغیر پیشرفت تحصیلی(49/0= (R2 مربوط به تجارب آموزشی و ویژگیهای معلم بوده است.
کلید واژگان
عوامل آموزشیپیشرفت تحصیلی
دانش آموزان سوم راهنمایی
درس علوم
TIMSS-R
الگوی تحلیل مسیر
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-03-211389-01-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نورکارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، عضو علمی دانشگاه پیام نور
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، عضو علمی دانشگاه پیام نور
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، عضو علمی دانشگاه پیام نور
شاپا
2476-36082423-6780



