بررسی نقش هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی در سازگاری شغلی معلمان: آزمون نقش میانجی سرمایه اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
یارمحمدزاده, پیمانداداش زاده, مجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی در سازگاری شغلی معلمان است. روش تحقیق حاضر، توصیفی- همبستگی با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری بود. نمونه پژوهش، شامل 312 نفر از معلمان ابتدایی شهرهای شمالی استان آذربایجان غربی است که به صورت تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای سازگاری شغلی (پورکبیریان، 1386)، سرمایه اجتماعی (بردبار، 1391) و هوش فرهنگی (ارلی و انگ، 2003) استفاده شد. نتایج نشان داد که سرمایه اجتماعی به صورت مستقیم، با ضریب رگرسیون 57/0، قادر به پیشبینی سازگاری شغلی است؛ همچنین، هوش فرهنگی به صورت مستقیم، با ضریب رگرسیون 23/0، سازگاری شغلی را پیشبینی نمود. تحلیل نقش میانجی سرمایه اجتماعی نشان داد هوش فرهنگی به واسطه سرمایه اجتماعی، دارای نقش غیرمستقیم نیز در تبیین سازگاری شغلی هست و با افزودن سرمایه اجتماعی به مدل پیشبینی، به واسطه نقش میانجی سرمایه اجتماعی، قدرت پیشبینی سازگاری شغلی بر اساس هوش فرهنگی، افزایش مییابد. همچنین، ضریب همبستگیهای چندگانه (R2)، 332/0 به دست آمد. در مجموع، پیشبینیکنندههای حاضر در مدل، توانستند 2/33 درصد واریانس سازگاری شغلی را تبیین نمایند. از یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که برای افزایش سازگاری شغلی معلمان، باید زمینه و بستر مناسب را برای افزایش و ارتقای سرمایه اجتماعی و هوش فرهنگی در میان این قشر فراهم نمود.
کلید واژگان
سازگاری شغلیهوش فرهنگی
سرمایه اجتماعی
مدلیابی معادلات ساختاری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-07-231394-05-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، آذربایجان شرقی، ایرانکارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، آذربایجان شرقی، ایران
شاپا
2476-36082423-6780




