• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه نگره
    • دوره 8, شماره 25
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه نگره
    • دوره 8, شماره 25
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسۀ تطبیقی شیوۀ خط خوشنویسان تأثیرگذار در تولید نرم‌افزارهای خوشنویسی با شیوه‌های رایج در خط نستعلیق (شیوۀ کلهر و میرعماد) و خط ثلث (شیوۀ ترکی و عربی)

    (ندگان)پدیدآور
    کاسپور, هداچاره‌یی, عبدالرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.435 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    درک جایگاه هنر خوشنویسی در عرصۀ تکنولوژی از اهمیت زیادی برخوردار است. نرم‌افزارهای‌ خوشنویسی یکی از بسترهای نوین در عرصۀ خوشنویسی محسوب می‌شوند و به‌دلیل قابلیتشان در نگارش خطوط نستعلیق و ثلث‌ درک اهمیت این هنر ازنظر شناخت شیوۀ خط خوشنویسان تأثیرگذار در تولید نرم‌افزارهای خوشنویسی ضروری‌ است.‌ در این‌ تحقیق به‌شیوۀ توصیفی‌‌ـ‌تحلیلی سعی ‌شده‌ است طریقۀ ‌نگارش‌ این خوشنویسان در جریان طراحی حروف نرم‌افزار با نگاهی به شیوه‌های رایج خوشنویسی از گذشته تاکنون با تأکید بر خطوط نستعلیق و ثلث بررسی شود. از‌این‌رو، به ویژگی‌های فنی نرم‌افزارهای خوشنویسی به طور اجمالی و به ریشۀ خط در شیوه خوشنویسان مبدع نرم‌افزار به طور مفصل پرداخته شده است و هدف اصلی مشخص‌کردن ارتباط خط خوشنویس با شیوه‌های رایج خوشنویسی است. بر این اساس، درخصوص طراحی حروف نستعلیق در نرم‌افزار، شیوۀ عباس اخوین (مبدع نرم‌افزار کلک) و امیراحمد فلسفی (مبدع نرم‌افزارهای میرعماد و چلیپا) با درنظرگرفتن شیوۀ میرعماد الحسنی قزوینی و میرزارضا کلهر بررسی شده و در زمینۀ طراحی حروف خط ثلث شیوۀ خوشنویس عراقی هاشم بغدادی‌ (مبدع نرم‌افزارکلک) و علی شیری (مبدع نرم‌افزار میرعماد‌) با درنظرگرفتن شیوۀ‌ ترکی و عربی در قرون سیزدهم و چهاردهم مطالعه شده است. در پایان، براساس مقایسۀ تطبیقی و تصویری این نتیجه حاصل می‌شود که شیوۀ خوشنویسی عباس اخوین متأثر از شیوۀ میرعماد بوده و شیوۀ امیراحمد فلسفی با شیوۀ کلهر قرابت دارد و در مورد خط ثلث در نرم‌افزار می‌توان شیوۀ هاشم بغدادی را نزدیک به شیوۀ خوشنویسان ترک، نظیر مصطفی راقم، دانست و نیز علی شیری در خط ثلث تابع شیوۀ هاشم بغدادی بوده است.
    کلید واژگان
    نرم‌افزارهای خوشنویسی
    خط نستعلیق
    خط ثلث

    شماره نشریه
    25
    تاریخ نشر
    2013-03-21
    1392-01-01
    ناشر
    دانشگاه شاهد
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس‌ارشد ارتباط تصویری، دانشکدۀ هنر دانشگاه شاهد
    عضو هیئت‌علمی رشتۀ ارتباط تصویری، دانشکدۀ هنر دانشگاه شاهد

    شاپا
    ‪۲۶۷۶-۷۲۴۴
    URI
    http://negareh.shahed.ac.ir/article_95.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/159918

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب