نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرضازاده, طاهرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:40:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:40:18Z
dc.date.available1399-07-08T23:40:18Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:40:18Z
dc.date.issued2019-03-21en_US
dc.date.issued1398-01-01fa_IR
dc.date.submitted2018-06-30en_US
dc.date.submitted1397-04-09fa_IR
dc.identifier.citationرضازاده, طاهر. (1398). مطالعۀ سیر تحولات فناوری ”ترصیع“ در دوره‌های میانی و متأخرِ تاریخ فلزکاری ایرانی‌اسلامی. فصلنامه نگره, 14(49), 88-99. doi: 10.22070/negareh.2019.960fa_IR
dc.identifier.issn‪۲۶۷۶-۷۲۴۴
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22070/negareh.2019.960
dc.identifier.urihttp://negareh.shahed.ac.ir/article_960.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/159886
dc.description.abstractفن "ترصیع“ یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین فنون تزیینی فلزکاری ایرانی‌اسلامی در سده‌های میانی و متأخر آن است. کاربرد این فن، همراه با اسامی و اصطلاحات مربوط به آن، طی دوره‌های مختلف تاریخ این هنر دست‌خوش تغییر و تحولات متعددی شده است. هدف این مقاله، ضمن معرفی و تعریف تخصصی فن ترصیع در فلزکاری ایرانی اسلامی، ترسیم تصویری واضح‌تر و مشخص‌تر از تحولات تاریخی این فن در سده‌های میانی و متأخر دورۀ اسلامی است. درکنار این، نوشتار کنونی قصد دارد عوامل تأثیرگذار در شکل‌گیری و بروز این تحولات را نیز بررسی و تحلیل کند. بدین‌ترتیب، سؤالات پژوهش کنونی عبارت‌اند از: در فلزکاریِ سده‌های میانی و متأخر ایرانی‌اسلامی، فناوری ترصیع چه تحولاتی را پشت سر گذاشته است؟  چه عواملی در بروز این تحولات نقش داشته است؟ به‌منظور یافتن پاسخی برای این سؤالات، در اینجا، پس از گردآوری مطالب و داده‌های مورد نیاز به‌روش کتابخانه‌ای، از روش توصیفی‌تحلیلی برای رسیدن به اهداف تحقیق استفاده شده است. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که فن ترصیع طی یک قرن، از اوایل سدۀ ششم تا اوایل سدۀ هفتم هجری، از سادگی و خامی به پیچیدگی و ظرافت قابل ملاحظه‌ای رسیده است. اما بعد از گذشت حدود یک سده، و در میانه‌های سدۀ هشتم هجری، کاربرد این فن دوباره به سادگی گرایش پیدا کرده است. عوامل گوناگونی در ظهور و بروز این فن دخیل بوده‌اند. به‌نظر می‌رسد تقاضای اقشار توانگر جامعه مبنی‌بر استفاده از فلزات قیمتی، ولو به اندازۀ کم، در بدنۀ آثار نه‌چندان قیمتی در به‌کارگیری نوع ساده و اولیۀ این فن نقش مؤثری ایفا کرده باشد. اما در شکوفایی گونۀ پیچیده و ظریف این فن راه‌یابی نقوش انسانی و حیوانی در تزیینات بدنۀ آثار فلزی عاملی اساسی به‌شمار می‌رود. همچنین، شکوفایی کتاب‌آرایی در دورۀ ایلخانی از یک طرف و کاهش کاربرد برنجینه‌ها و مفرغینه‌ها، از طرف دیگر، موجب گرایش هرچه بیشتر به سادگی در کاربرد این فن پرطرفدار در سده‌های بعدی شده است.fa_IR
dc.format.extent557
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شاهدfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه نگرهfa_IR
dc.relation.ispartofNegareh Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22070/negareh.2019.960
dc.subjectفلزکاریfa_IR
dc.subjectخراسانfa_IR
dc.subjectموصلfa_IR
dc.subjectفناوری ترصیعfa_IR
dc.subjectبرنجینههای مرصعfa_IR
dc.subjectدورۀ اسلامیfa_IR
dc.titleمطالعۀ سیر تحولات فناوری ”ترصیع“ در دوره‌های میانی و متأخرِ تاریخ فلزکاری ایرانی‌اسلامیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیارِ گروه هنر؛ دانشکدۀ عمران، معماری و هنر؛ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقاتfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue49
dc.citation.spage88
dc.citation.epage99


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد