| dc.contributor.author | محمدی, شبنم | fa_IR |
| dc.contributor.author | وند شعاری, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | میرزایی, عبدالله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:40:13Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:40:13Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:40:13Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:40:13Z | |
| dc.date.issued | 2016-12-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-03-02 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-12-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | محمدی, شبنم, وند شعاری, علی, میرزایی, عبدالله. (1395). ساختارشناسی طرح و نقشمایههای قالیهای بخشایش از اواخر قرن 12/19 میلادی تا به امروز. فصلنامه نگره, 11(40), 50-63. doi: 10.22070/negareh.2016.423 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | ۲۶۷۶-۷۲۴۴ | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22070/negareh.2016.423 | |
| dc.identifier.uri | http://negareh.shahed.ac.ir/article_423.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/159860 | |
| dc.description.abstract | بخشایش از مناطق قدیمی بافندگی قالی ایران در استان آذربایجان شرقی، با تاریخ قالیبافی چندصدساله و شهرت جهانی است. با توجه به منابع و مستندات تاریخی، قدمت قالی این منطقه به دوران صفویه میرسد. قالیهای بخشایش بنابه دلایل فرهنگی منطقه و غلبۀ شهرت شهر هریس، عمدتاً با عنوان قالی منطقۀ هریس در بازار شناخته میشود، در حالی که خود این قالیها دارای ویژگیهای خاص با طرح و نقش بومی است و تا حال نیز طرح و نقش قالیهای بخشایش به شکل مستقل بررسی نشدهاند. در این مقاله سیر تحول طرحهای بخشایش از گذشته تا به امروز مورد بررسی قرار گرفته و بدین منظور تاریخ قالیبافی بخشایش را به دو دورۀ تاریخی قدیمی (قرن 12 ه.ق) و معاصر (قرن 13ه.ق به بعد) تقسیم کرده و ویژگی این فرشها با توجه به نوع طرح، رنگ و نحوۀ اجرای طرح را بیان و سپس به بررسی طرحهایی که در حال حاضر در این منطقه بافته میشود پرداخته شده است. هدف اصلی این مقاله شناسایی سیر تحول ساختار طرح و نقش قالیهای بخشایش علیرغم داشتن شهرت جهانی و نبود اطلاعات کافی و تخصصی پیشین و شناسایی ویژگیهای بافت این منطقه است. بر این اساس سؤالات تحقیق عبارتاند از: ۱) تنوع طرح قالیهای منطقۀ بخشایش در گذر زمان به چه شکلی بوده است؟ ۲) ویژگی طرح و نقش قالیهای بخشایش در دورههای مذکور چگونه بوده است؟ نوع تحقیق توصیفی – تاریخی بوده و نتیجهگیری با رویکرد کیفی بهدست آمده است. شیوۀ جمعآوری اطلاعات میدانی و کتابخانهای است. بررسیهای میدانی انجامگرفته در این منطقه نشان میدهد که قالب اصلی و امروزی طرحهای این منطقه طرح لچک ترنج تاجری است. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که ساختار طراحی فرشهای امروزی بخشایش نسبت به گذشته تنوع کمتری داشته و منحصراً دارای سبک لچک ترنج بوده و از یک اسلوب مشخصشده در سه طرح لالهنقشه، عصمت نقشه و تاجری پیروی میکند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1002 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه شاهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه نگره | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Negareh Journal | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22070/negareh.2016.423 | |
| dc.subject | قالی | fa_IR |
| dc.subject | بخشایش | fa_IR |
| dc.subject | طرح و نقش | fa_IR |
| dc.title | ساختارشناسی طرح و نقشمایههای قالیهای بخشایش از اواخر قرن 12/19 میلادی تا به امروز | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیئت علمی دانشگاه علمی_کاربردی هتلداری ساری، شهر شاری، استان مازندران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار و هیئتعلمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، شهر تبریز، استان تبریز | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار و هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، شهر تبریز، استان تبریز | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 40 | |
| dc.citation.spage | 50 | |
| dc.citation.epage | 63 | |