نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدی, شبنمfa_IR
dc.contributor.authorوند شعاری, علیfa_IR
dc.contributor.authorمیرزایی, عبداللهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:40:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:40:13Z
dc.date.available1399-07-08T23:40:13Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:40:13Z
dc.date.issued2016-12-21en_US
dc.date.issued1395-10-01fa_IR
dc.date.submitted2016-03-02en_US
dc.date.submitted1394-12-12fa_IR
dc.identifier.citationمحمدی, شبنم, وند شعاری, علی, میرزایی, عبدالله. (1395). ساختارشناسی طرح و نقشمایه‌های قالی‌های بخشایش از اواخر قرن 12/19 میلادی تا به امروز. فصلنامه نگره, 11(40), 50-63. doi: 10.22070/negareh.2016.423fa_IR
dc.identifier.issn‪۲۶۷۶-۷۲۴۴
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22070/negareh.2016.423
dc.identifier.urihttp://negareh.shahed.ac.ir/article_423.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/159860
dc.description.abstractبخشایش از مناطق قدیمی بافندگی قالی ایران در استان آذربایجان شرقی، با تاریخ قالی‌بافی چند‌صد‌ساله و شهرت جهانی است. با توجه به منابع و مستندات تاریخی، قدمت قالی این منطقه به دوران صفویه می‌رسد. قالی‌های بخشایش بنابه دلایل فرهنگی منطقه و غلبۀ شهرت شهر هریس، عمدتاً با عنوان قالی منطقۀ هریس در بازار شناخته می‌شود، در حالی که خود این قالی‌ها دارای ویژگی‌های خاص با طرح و نقش بومی است و تا حال نیز طرح و نقش قالی‌های بخشایش به شکل مستقل بررسی نشده‌اند. در این مقاله سیر تحول طرح‌های بخشایش از گذشته تا به امروز مورد بررسی قرار گرفته و بدین منظور تاریخ قالیبافی بخشایش را به دو دورۀ تاریخی قدیمی (قرن 12 ه.ق) و معاصر (قرن 13ه.ق به بعد) تقسیم کرده و ویژگی این فرش‌ها با توجه به نوع طرح، رنگ و نحوۀ اجرای طرح را بیان و سپس به بررسی طرح‌هایی که در حال حاضر در این منطقه بافته می‌شود پرداخته شده است. هدف اصلی این مقاله شناسایی سیر تحول ساختار طرح و نقش قالی‌های بخشایش علی‌رغم داشتن شهرت جهانی و نبود اطلاعات کافی و تخصصی پیشین و شناسایی ویژگی‌های بافت این منطقه است. بر این اساس سؤالات تحقیق عبارت‌اند از: ۱) تنوع طرح قالی‌های منطقۀ بخشایش در گذر زمان به چه شکلی بوده است؟ ۲)  ویژگی طرح و نقش قالی‌های بخشایش در دوره‌های مذکور چگونه بوده است؟ نوع تحقیق توصیفی – تاریخی بوده و نتیجه‌گیری با رویکرد کیفی به‌دست آمده است. شیوۀ جمع‌آوری اطلاعات میدانی و کتابخانه‌ای است. بررسی‌های میدانی انجام‌گرفته در این منطقه نشان می‌دهد که قالب اصلی و امروزی طرح‌های این منطقه طرح لچک ترنج تاجری است. یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که ساختار طراحی فرش‌های امروزی بخشایش نسبت به گذشته تنوع کمتری داشته و منحصراً دارای سبک لچک ترنج بوده و از یک اسلوب مشخص‌شده در سه طرح لاله‌نقشه، عصمت نقشه و تاجری پیروی می‌کند.fa_IR
dc.format.extent1002
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شاهدfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه نگرهfa_IR
dc.relation.ispartofNegareh Journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22070/negareh.2016.423
dc.subjectقالیfa_IR
dc.subjectبخشایشfa_IR
dc.subjectطرح و نقشfa_IR
dc.titleساختارشناسی طرح و نقشمایه‌های قالی‌های بخشایش از اواخر قرن 12/19 میلادی تا به امروزfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی دانشگاه علمی_کاربردی هتلداری ساری، شهر شاری، استان مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار و هیئت‌علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، شهر تبریز، استان تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار و هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، شهر تبریز، استان تبریزfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue40
dc.citation.spage50
dc.citation.epage63


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد