دوره 9, شماره 30

 

ارسال های اخیر

  • تجلی نمادها در قالی ارمنی‌باف ایران 

    سلطانی‌نژاد, آرزو؛ فرهمند بروجنی, حمید؛ ژوله, تورج (دانشگاه شاهد, 2014-06-22)
    ارمنی‌باف در فرش‌شناسی ایران قالی ایرانی است که از زمان سکونت ارمنیان در ایرانِ عهد صفوی به‌دست ایرانیان ارمنی، در مناطقی از ایران، با حفظ ویژگی‌های اصیل قالی ایرانی، و متأثر از فرهنگ قالی‌بافی ارمنستانِ قدیم، بافته می‌شد. ...

  • مطالعۀ سیر تحول نقش‌پردازی، اسلوب بافت و رنگ‌‌آمیزی در دستبافت‌های عرب چرپانلو 

    شیرازی, علی‌اصغر؛ کشاورز, حسام (دانشگاه شاهد, 2014-06-22)
    تیرۀ عشایری عرب چرپانلو، که از روزگار قدیم در قُنقُری و ده‌بید در منطقۀ فارس ییلاق داشته است و در یکصد سال اخیر به‌سبب مجاورت با قشقایی‌ها در سرحد چهاردانگه به طایفۀ شش‌بلوکی از ایل قشقایی پیوسته، دارای سنت فرش‌بافی ...

  • شیوه‌های اجرایی و سیر تحولات تزئینات گچی معماری ایران در قرون هفتم تا نهم هجری قمری 

    شکفته, عاطفه؛ صالحی کاخکی, احمد (دانشگاه شاهد, 2014-06-22)
    قرون هفتم تا نهم هجری قمری از دوره‌های مهم تاریخ هنر ایران است که در آن بسیاری از هنرها به پشتوانه دوران قبل از خود (سلجوقیان و خوارزمشاهیان) دستخوش تحولات چشمگیری شده‌اند. یکی از هنرهایی که در این دوره بسیار مورد توجه ...

  • پژوهشی پیرامون بنیان‌های معنایی قاب در هنر ایران قبل از اسلام 

    هاشمی, غلامرضا؛ رجبی, محمدعلی؛ خزایی, محمد؛ ریخته‌گران, محمدرضا؛ پوررضاییان, مهدی (دانشگاه شاهد, 2014-06-22)
    قاب، به‌عنوان عنصری تأثیرگذار در هنر ایرانی، در کهن‌ترین آثار به‌جای‌مانده از هنر ایران مجال بروز پیدا کرده و در دوره‌های بعد نیز با جلوه‌های متنوعی در هنر ایرانی تداوم داشته است. نقش قاب به‌عنوان عنصری معنوی در ایجاد حریمی ...

  • نقش خیر و شر در شخصیت‌های آثار حسین قوللر آقاسی 

    گروئیانی, فرناز؛ ضرغام, ادهم (دانشگاه شاهد, 2014-06-22)
    حسین قوللر آقاسی با احترام به ‌باورهای مردم، تأکید بر جنبه‌های اخلاقی خیر و شر و حفظ سجایای انسانی متأثر از حوادث عاشورایی، زندگی ائمۀ‌ اطهار(ع)، داستان‌های شاهنامۀ ‌فردوسی، و توصیف مفاهیم‌ معنوی، با بیانی‌ ساده، رسا و ...