مرور دوره 8, شماره 28 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 5 از 5
-
ارتباط دستبرتری با مبانی حرکتی در خط نستعلیق
(دانشگاه شاهد, 2014-01-21)دست، با هدایت قلم بر کاغذ ابزاری مهم در نوشتار و خوشنویسی است. با توجه به موقعیت متقابل دو دست و تفاوتهای راستدستی و چپدستی، میتوان از وجود و چگونگی رابطۀ دوسویه یا تکسویه میان ویژگیهای حرکتی در دستبرتری و خط پرسید. ...
-
بررسیِ مضامین «رویارویی مقدسین» و «بشارت» در معراجنامۀ تیموری و آثار فرا آنجلیکو
(دانشگاه شاهد, 2014-01-21)نگارۀ اول و چهارمِ نسخۀ خطیِ معراجنامۀ تیموری (مطابق با 37ـ1436م)، بهترتیب به بازنماییِ مضامین بشارت به حضرت محمد(ص) و رویارویی و نماز پیامبران الهی در مسجدالاقصی پرداخته است. از مهمترین مضامین مورد توجه فرا آنجلیکو ...
-
جستاری در مفاهیم نقوش سوزن دوزی ترکمانان گنبد کاووس
(دانشگاه شاهد, 2014-01-21)فرهنگ اقوام مجموعه ای از آداب، سنن، افکار و عقاید آن قوم است؛ یکی ازروشهای حفظ و اشاعة فرهنگ، ورود آن به مقولات هنری اعم از کاربردی یا تزیینی است. با تحلیل مهمترین عناصر بصری تشکیل دهنده یک اثر هنری یعنی شکل و رنگ می توان ...
-
سیر تحول تصویر اسب از دورۀ ماد تا دورۀ هخامنشی
(دانشگاه شاهد, 2014-01-21)بررسی سیر تحول تصویر اسب و شناخت جایگاه اسب بهلحاظ ساختاری و مفهومی از دورۀ ماد تا دورۀ هخامنشی هدف این پژوهش است. پرسش آن است که اشکال مختلف اسب بهلحاظ مفهوم، ساختار زیباییشناسی و کارکرد چه جایگاهی در دورههای ماد و ...
-
پژوهشی در شیوههای ساخت و مضامین مکتب فلزکاری موصل مطالعۀ موردی: صندوقچه و شمعدان بدرالدین لؤلؤ
(دانشگاه شاهد, 2014-01-21)مکتب فلزکاری موصل یکی از فعالترین و برجستهترین مکاتب فلزکاری در دورۀ اسلامی همزمان با اواخر دورۀ سلجوقی و دورۀ ایلخانی است. به دلیل جایگاه ویژۀ هنر فلزکاری دوران اسلامی و جایگاه خاص مکتب فلزکاری موصل، پژوهش در مکتب ...



