دوره 8, شماره 27
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
نقدی بر انتساب سه اثر از فلزکاری غرب ایران به مکتب موصل در نیمۀ اول قرن هفتم هجری؛ عودسوز ابوبکر سنی رازی، ابریق و شمعدان موزۀ ویکتوریا و آلبرت
(دانشگاه شاهد, 2013-11-22)در نیمۀ اول سدۀ هفتم هجری، همزمان با آخرین دهههای حکومت اتابکان زنگی در شمال عراق، مکتب موصل جایگاه ممتازی در فلزکاری دوران اسلامی داشت. بنابراین، شهرت آثار این مکتبْ اصالت فلزکاری سایر مناطق را تحتالشعاع قرار داده است. ...
-
مطالعۀ تطبیقی نشانههای بصری در آینهکاری ایرانی با نقاشی آپآرت
(دانشگاه شاهد, 2013-11-22)هنر آینهکاری از هنرهای سنتی ایران است که عمدتاً در تزیینات داخلی بناهای تاریخی به ویژه اماکن مذهبی کاربرد دارد. بهرهگیری از این هنر همواره در راستای تحقق بخشیدن به کیفیت معنوی بنا و تجسم عالم مثال در اندیشۀ عرفا و هنرمندان ...
-
ساختار صوری نقوش طبیعی در سوزندوزی زنان بلوچ (با تأکید بر نمونههای شهرستان سراوان)
(دانشگاه شاهد, 2013-11-22)سوزندوزی از رایجترین و در عین حال شاخصترین هنرهای متداول در میان زنان قوم بلوچ است که علیرغم برخورداری از شهرت فراوان در اغلب پژوهشهای انجام شده در این عرصه، کمتر به ساختار صوری حاکم بر نقوش آن پرداخته شده است. این ...
-
تعامل ساختار و سبک در شکسته نویسی شفیعا، درویش و گلستانه
(دانشگاه شاهد, 2013-11-22)در این مقاله کوشش شده به تعامل ساختار و سبک در شکسته نویسی های میرزا شفیع حسینی(شفیعا) ، درویش عبدالمجید طالقانی و سید علی اکبر گلستانه به منظور شناخت ارزش های هنرمندانه شکسته نویسی در آثار این هنرمندان طراز اول پرداخته ...



