مرور دوره 9, شماره 32 بر اساس عنوان

  • بررسی بازتاب تصویری بهشت و جهنم در نقاشی کودکان 6 تا 9 ساله در ایران 

    واحددهکردی, فرزانه؛ کلاته صالحی, میترا؛ شیدخت معتکف, طاهره؛ برازنده, مصطفی (دانشگاه شاهد, 2015-02-20)
    بررسی‌های روان‌شناختی نشان می‌دهد که نقاشی کودک نتیجة آموزه‌های خودآگاه و ناخودآگاه او نسبت به مفاهیم گوناگون است و کودک آنچه را که از بیان آن عاجز است از طریق نقاشی بیان می‌کند. درگیری‌های ذهنی او در رابطه با سؤالات و ...

  • بررسی نقوش کاشی های زرینة فام آوه از دورة ایلخانیان 

    لشکری, آرش؛ sharifinia, akbar؛ مهاجروطن, سمیه (دانشگاه شاهد, 2015-02-20)
    طی فعالیت میدانی نجات‌بخشی در بنای فضل بن سلیمان برای نخستین بار، در منطقة آوه از استان مرکزی، تعدادی بسیاری کاشی‌زرین‌فام با تاریخ قیدشده بر روی آن‌ها (684ق) به دست آمد. در راستای شناسایی بیشتر این هنر در منطقة آوه، از ...

  • بررسی نگاره‌های مرتبط با داستان ضحاک در شاهنامۀ شاه‌طهماسبی از منظر تصویرسازی 

    بنی اسدی, محمدعلی (دانشگاه شاهد, 2015-02-20)
    آثار نگارگری ایران در دوره‌های گوناگون اغلب به صورت تک‌نگاره و غالباً مستقل از متن، مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این مقاله، سیزده نگارۀ متوالی از شاهنامۀ شاه‌طهماسبی مرتبط با داستان ضحاک از منظر تصویرسازی مورد بررسی ...

  • رمزگشایی لوح سفالی کشف‌شده از محوطة اسلامی شادیاخ نیشابور 

    شیخی, عباس؛ غفارپور, لیلا (دانشگاه شاهد, 2015-02-20)
    نمادها در دورة اسلامی نسبت به دوره‌های پیش از اسلام کارکرد گسترده‌تری یافتند. دلیل این امر شاید تغییر مذهب و نگرش آیینی بود که در جهان اسلام اتفاق افتاد. در دورة  سلجوقیان، که یکی از گهربارترین دوره‌های رونق علم، هنر و ...

  • کتیبه‌نگاری الوان: ویژگی‌های تاریخی و هنری کتیبۀ سردر مدرسۀ خان 

    میرزاابوالقاسمی, محمدصادق (دانشگاه شاهد, 2015-02-20)
    مدرسة خان از معدود بناهای موجود از دوران صفویه در شیراز است. این مدرسه، که به‌همت الله‌وردی‌خان و برای فراهم‌ساختن زمینۀ تدریس ملاصدرا بنا شده بود، از زمان ساخت تاکنون بارها و به علل مختلف آسیب دیده و در نوبت‌های متوالی ...