ارزیابی پتانسیل تورم خاکهای ریزدانه بزرگراه شمالی تبریز بر اساس حد انقباض
(ندگان)پدیدآور
اصغری کلجاهی, ابراهیمسلیمی چشمه منتش, مهینحاجی علیلو بناب, مسعودنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
انقباض و تورم دو روی یک سکه بوده و هر خاکی که علائمی از انقباض و ترکخوردگی در موقع خشک شدن از خود نشان دهد، قابلیت تورم در اثر جذب رطوبت را نیز دارد. پدیده تورم پدیدهای برگشتپذیر است. مسیر اتوبان شمالی تبریز عموماً متشکل از خاکهای ریزدانه بوده و اکثراً از خاکهای رسی و مارنی تشکیل شده است. با وجود عمر نسبتاً کم این اتوبان، در قسمتهای مختلفی از این مسیر تأثیر پدیدههای مختلف زمینشناسی موجب بروز ترکها و شکستگیهای طولی و عرضی، اعوجاج در سطح روسازی اتوبان شده که یکی از این پدیدههای مخرب تورم و انقباض خاکهای ریزدانه است. در این تحقیق بعد از بررسیهای محلی، نمونهبرداری شده و با تعیین حد انقباض به کمک روشهای مستیقم و غیرمستقیم، پتانسیل تورم خاکهای ریزدانه محدوده این بزرگراه بررسی شده است. بر روی نمونههای أخذ شده آزمایشهای دانهبندی، هیدرومتری، تعیین حد روانی، حد خمیری و حد انقباض و درصد تورم انجام گرفته است. بر اساس طبقهبندی یونیفاید همه نمونهها در گروه CL قرار دارند. حد انقباض نمونهها بین 12 تا 18 درصد و نشانه خمیری بین 10 تا 23 درصد، درصد تورم آزاد نمونهها با استفاده دستگاه تحکیم یک بعدی (ادومتر) بین 3 تا 10 درصد تعیین شده است. همچنین حد انقباض نمونهها بر اساس حد روانی و شاخص خمیری به روش ترسیمی کاساگرانده برآورد شده و مشاهده گردیده که با مقادیر ارزیابی درصد تورم با آزمایشات، انطباق خوبی دارد. عدد فعالیت نمونهها کمتر از 1 و مقدار مواد رسی 24 تا 34 درصد تعیین شده است. همچنین پتانسیل تورم نمونهها با سایر روابط تجربی و طبقهبندیهای موجود بر اساس حد انقباض و نشانه خمیری و عدد فعالیت تعیین شده و مشاهده گردید که پتانسیل تورم این خاکها کم تا متوسط است.
کلید واژگان
انقباض خاکتورم خاک
روابط تجربی
تبریز
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
گروه زمینشناسی، دانشگاه تبریز، تبریزگروه زمینشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز
گروه خاک و پی، دانشکده عمران، دانشگاه تبریز، تبریز
شاپا
2228-5873-




