مزیت های رقابتی فرش دستبافت ایران از منظر سرمایه فکری
(ندگان)پدیدآور
میرزایی, عبدالهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اصطلاح سرمایه فکری در سالهای اخیر دستمایه پرداختن به دارایی های نامشهود کشورها و سازمانها به عنوان منابعارزش آفرین آن ها در عرصه رقابت جهانی شده است. شناسایی و بهکارگیری این سرمایه و محورهای فرعی آن شامل سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری و سرمایه انسانی به عنوان ابزارهای نوین علمی در جهت رشد کارآفرینی و کسب جایگاه رقابتی کشورها و سازما نها به کار گرفته می شوند. هدف از این پژوهش شناسایی قابلی تها و مزایای رقابتی فرش دستبافت ایران در بازارهای جهانی در انطباق با محورهای شناخته شده سرمایه فکری می باشد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نوع داده های استفاده شده، از پژوهشهای کیفی می باشد، که با استفاده از داده های کتابخانه ای و به شیوه توصیفی-تحلیلی به انجام رسیده است. نتایج پژوهش نشان می دهند، مزایای رقابتی متعددی در فرآیند تولید و صادرات فرش دستبافت ایران منطبق بر محورهای مستخرج از سرمایه فکری وجود دارد. پیشنهاد می شود، مدیران و دست اندرکاران فرش ایران با حمایت از احداث مجتمع های قالیبافی زمینه بهر هبرداری از قابلیت های سرمایه های فکری فرش دستبافت ایران را برای شرکتها و تولیدکنندگان فرش فراهم آورند.
کلید واژگان
سرمایه فکریفرش دستبافت ایران
مزایای رقابتی
شماره نشریه
78تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریزشاپا
2382-98852717-1930




