شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش با استفاده از تکنیک TOPSIS (مطالعه موردی: کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس)
(ندگان)پدیدآور
دهقانی, طیبعامری سیاهویی, محمودنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: مدیریت دانش بهعنوان یکی از موضوعات جالب و چالشبرانگیز علم مدیریت در هزاره جدید است. کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در محیط آموزشی و پژوهشی نظیر دانشگاهها از مستعدترین مکانها برای پیادهسازی برنامههای مدیریت دانش هستند. هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس با استفاده از تکنیک TOPSIS است. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس در سال تحصیلی 1393-1392 است (88 نفر) که به علت محدودیت حجم جامعه نمونهگیری صورت نگرفته است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته بر مبنای عوامل مدل Bukowitz و William است. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید مجرب تأیید و برای تعیین پایایی آن از فرمول Cronbach's alfa استفاده شد که مقدار آن 80/0 &alpha = برآورد شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار آماری SPSS استفادهشده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که تمام عوامل مدل Bukowitz و William (یافتن، بهکارگیری، یادگیری، تسهیم، ارزیابی، ایجاد/ نگهداری و حذف دانش) بر پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس مؤثر است. همچنین در رتبهبندی این عوامل با استفاده از تکنیک TOPSIS مشخص شد که عامل "تسهیم دانش" بیشترین و عامل "حذف دانش" کمترین تأثیر را در پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه بندرعباس دارد. بحث و نتیجهگیری: اجرای این برنامهها در محیطهای بهداشتی و درمانی که اشتراک دانش از اهمیت زیادی برخوردار است، موجبات خدماترسانی بهتر و بالطبع آن تسهیل یادگیری، آموزش و پژوهش خواهد شد، لذا شناخت عوامل مؤثر و رتبهبندی آنها بسیار حائز اهمیت است. با توجه به نتایج حاصله عوامل مدل Bukowitz و William بهعنوان مدلی جامع در اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش مؤثر خواهد بود.
کلید واژگان
مدیریت دانشدانشگاه علوم پزشکی بندرعباس
کتابخانههای دانشگاهی
مدل Bukowitz و William
تکنیک TOPSIS
تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan




