• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات بازاریابی نوین
    • دوره 5, ویژه نامه چهارمین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات بازاریابی نوین
    • دوره 5, ویژه نامه چهارمین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی مدیریت دانش با استفاده از تکنیک TOPSIS (مطالعه موردی: کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس)

    (ندگان)پدیدآور
    دهقانی, طیبعامری سیاهویی, محمود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    341.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: مدیریت دانش به‌عنوان یکی از موضوعات جالب و چالش‌برانگیز علم مدیریت در هزاره جدید است. کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی در محیط آموزشی و پژوهشی نظیر دانشگاه‌ها از مستعدترین مکان‌ها برای پیاده‌سازی برنامه‌های مدیریت دانش هستند. هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس با استفاده از تکنیک TOPSIS است. روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس در سال تحصیلی 1393-1392 است (88 نفر) که به علت محدودیت حجم جامعه نمونه‌گیری صورت نگرفته است. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته بر مبنای عوامل مدل Bukowitz و William است. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید مجرب تأیید و برای تعیین پایایی آن از فرمول Cronbach's alfa استفاده شد که مقدار آن 80/0 &alpha = برآورد شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم‌افزار آماری SPSS استفاده‌شده است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که تمام عوامل مدل Bukowitz و William (یافتن، به‌کارگیری، یادگیری، تسهیم، ارزیابی، ایجاد/ نگهداری و حذف دانش) بر پیاده‌سازی مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس مؤثر است. همچنین در رتبه‌بندی این عوامل با استفاده از تکنیک TOPSIS مشخص شد که عامل "تسهیم دانش" بیشترین و عامل "حذف دانش" کمترین تأثیر را در پیاده‌سازی مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه بندرعباس دارد. بحث و نتیجه‌گیری: اجرای این برنامه‌ها در محیط‌های بهداشتی و درمانی که اشتراک دانش از اهمیت زیادی برخوردار است، موجبات خدمات‌رسانی بهتر و بالطبع آن تسهیل یادگیری، آموزش و پژوهش خواهد شد، لذا شناخت عوامل مؤثر و رتبه‌بندی آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. با توجه به نتایج حاصله عوامل مدل Bukowitz و William به‌عنوان مدلی جامع در اجرای موفقیت‌آمیز مدیریت دانش مؤثر خواهد بود.
    کلید واژگان
    مدیریت دانش
    دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس
    کتابخانه‌های دانشگاهی
    مدل Bukowitz و William
    تکنیک TOPSIS

    تاریخ نشر
    2016-02-20
    1394-12-01
    ناشر
    دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan

    شاپا
    2228-7744
    URI
    http://nmrj.ui.ac.ir/article_17821.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/158284

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب