طراحی مدل شخصیت برند خردهفروش مبتنی بر ارزشهای تجربی در بازاریابی
(ندگان)پدیدآور
خدامی, سهیلااصانلو, بهارهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اهمیت مفهوم شخصیت برند خردهفروش مهم و انکارنشدنی است. محققان و متخصصان حوزة بازاریابی بر این باورند که خردهفروشها مانند افراد و برند محصولات، شخصیتهای متمایزی از دیدگاه مصرفکننده دارند. این مفهوم از جمله مؤلفههایی است که محققان بههنگام انجام پژوهشهای مربوط به وفاداری و رضایت مشتری بسیار تأکید میکنند. مهمترین مسئله در حوزة شخصیت برند خردهفروش، پاسخ به این سؤال است که چه عواملی و چگونه به شکلگیری شخصیت برند خردهفروش منجر میشوند. در پژوهش حاضر، کوشش شده است تا براساس رویکرد بازاریابی تجربی به این سؤال پاسخ داده شود. در این پژوهش، با تکیه بر مفهومسازی ارزشهای تجربی در بازایابی، تأثیر ارزشهای تجربی چهارگانه بر ابعاد شخصیت برند خردهفروش بررسی شدهاست؛ درنهایت نیز ارتباط ابعاد شخصیت برند خردهفروش و وفاداری برند اندازهگیری شدهاست. مطالعة حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است؛ جامعة آماری مشتریان فروشگاه هایپراستار شهر تهران است که با روش نمونة آماری در دسترس و فرمول کلاین انتخاب شدهاند (n=343). ابزار پژوهش، پرسشنامه است که روایی آن را استادان متخصص تأیید کردهاند و پایایی آن نیز با آزمون آلفای کرونباخ (89/0) تأیید شدهاست. نتایج پژوهش نشان میدهد که تنها ارزش تجربی تعالی خدمت، بر هر سه بعد شخصیت برند خردهفروش مؤثر است و ارزشهای انفعالی اثر بیشتری بر شخصیت برند خردهفروش دارند.
کلید واژگان
شخصیت برند خردهفروشارزشهای تجربی
وفاداری برند خردهفروش
بازاریابی تجربی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمیاستادیار دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی




