آزمون مدلی- ساختاری از تأثیر خصومت مشتری بر تحریم سفرهای زیارتی و سیاحتی به کشورهای عربستان سعودی و امارات متحدة عربی در تهران
(ندگان)پدیدآور
حسن زاده, محمودمشبکی اصفهانی, اصغرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در سالهای اخیر تمایل به تحریم سفرهای زیارتی و سیاحتی به کشورهای عربستان سعودی و امارات متحدة عربی به طور چشمگیری در بین ایرانیان افزایش یافته است. علّت این را میتوان آشکارا به کدورتها و خصومتها نسبت داد. مفهوم خصومت مشتری که چندی است در مباحث بازاریابی بینالمللی به طور جدّی پیگیری میشود و هنوز هم مراحل تکاملی خود را طی میکند، میتواند در تبیین چنین گرایشهایی مؤثّر باشد. پژوهش پیش رو که ماهیت توصیفی- تحلیلی دارد، میکوشد که با مدلیابی معادلات ساختاری به درک منسجمی از وضعیت کنونی دست یابد. نتایج 394 پرسشنامه نشان میدهد که کدورت پایدار و کدورت موقعیتی، بیشترین تأثیر را بر این وضعیت برانگیختگی داشتهاند. کدورت پایدار بر ارزیابی پایینتر سفرهای زیارتی و سیاحتی، اثر مثبت و معناداری گذاشته است و کدورت موقعیتی تأثیر زیادی در تقویت ملّیگرایی و خویشاوندی مصرفی نشان میدهد. ارزیابی پایینتر سفرهای زیارتی و ملّیگرایی و خویشاوندی مصرفی بالاتر نیز اثر مثبت و معناداری بر تمایل به تحریم داشته است. تمایلات مذهبی، تأثیر منفی بر کدورت بلندمدّت، ارزیابی پایینتر سفرهای زیارتی و سیاحتی و تمایل به تحریم گذاشته است. چنین عواملی 79درصد از تغییرات تمایل به تحریم سفرهای زیارتی و سیاحتی و 70درصد از تغییرات مربوط به ارزیابی پایینتر سفرهای زیارتی و سیاحتی را تبیین میکنند.
کلید واژگان
خصومت مشتریتمایل به تحریم
کدورت پایدار
کدورت موقعیتی
عربستان سعودی
امارات متحدۀ عربی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
1- دانشجوی دکترای مدیریت بازاریابی بینالملل، دانشکده مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.استاد، گروه مدیریت بازارگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران




