مفهومپردازی مدل برندآفرینی شهری در ایران
(ندگان)پدیدآور
محمدی فر, یوسفروستا, احمدحمیدی زاده, محمد رضاقره چه, منیژهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به مفهومپردازی مدل برندآفرینی شهری در ایران پرداختهاست. این مدل، براساس روش تحقیق کیفی «نظریة دادهبنیاد» به روش نمونهگیری نظری با مصاحبة عمیق نیمهساختاریافته با 18 نفر از خبرگان حوزههای مختلف بازاریابی، مدیریت شهری، اقتصاد و گردشگری، استخراج شدهاست و پس از آن برای افزایش اعتبار بیرونی، پرسشنامهای تنظیم شد و نظرات نخبگان در این خصوص بررسی شدهاند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که پدیدة برندآفرینی شهری در ایران، متأثر از عوامل گوناگونی است که در شرایط علّی، مداخلهای و زمینهای، قابلیت طبقهبندی دارد و پیامد اجرای راهبردهای برندآفرینی شهری، دستاوردهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و اثرات روانی آن است. دراینخصوص، پیشنهاد میشود که مدیران شهری، ضمن بررسی وضعیت کنونی برند و تصویر ذهنی موجود (درونی و بیرونی) از شهرهای خود، راهکار برندآفرینی شهری را تدوین کنند و در صورت نیاز با تغییر و موقعیتیابی مجدد، تصویر بیرونی و درونی نامناسب از جغرافیای طبیعی و انسانی شهرها را اصلاح کنند و با بازتولید تصویر ذهنی، جایگاه و موقعیت بایسته را در ذهن مخاطبان ِهدف بیافرینند. دراینزمینه، وجود شهروندانی راضی که هویتی باثبات برای شهر ایجاد میکنند و قدرتمندانه از برند شهر دفاع میکنند، میتواند تضمینکننده موفقیت برنامههای برندآفرینی باشد
کلید واژگان
برند شهریگردشگری شهری
بازاریابی مکان
مدیریت شهری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتیاستادیار، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت و حسابداری
3- استاد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت و حسابداری
دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت و حسابداری




