بخشبندی بازار رویدادهای ویژة فرهنگی بر مبنای انگیزههای بازدیدکنندگان
(ندگان)پدیدآور
میرزائی, روزبهرضائی, نفیسهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
صنعت رویدادهای ویژه شامل جشنوارهها، کنفرانسها، نمایشگاهها و گردهماییها به سرعت در حال توسعه است؛ این صنعت نقش مهمی در توسعة گردشگری و فعالیتهای وابسته به آن دارد. توسعة رویدادهای ویژه از جنبههای مختلف از جمله بهبود کیفیت زندگی جامعة محلی و تأثیرگذاری در توسعة پایدار منطقه، مهم است. با توجه به اهمیت بخشبندی بازار که ابزار مهمی برای شناسایی و درک ویژگیهای هر بخش از بازار براساس انگیزههای آنهاست، این پژوهش با هدف بخشبندی بازار رویدادی فرهنگی تدوین شده است. تحلیل عاملی عوامل انگیزشی روی نمونة 287 عددی انجام شده و 6 عامل مهم را مشخص کرده است. همچنین تحلیل خوشهای بهروش سلسلهمراتبی و k-means سه خوشة اصلی شامل «طرفداران جامعة محلی، فرهنگ و خانواده»، «علاقهمندان گِلغلتان و حامیان میراث فرهنگی» و «جستجوگران تازگی و فرهنگ برای تعامل» را بخشهای اصلی بازار جشنوارة گِلغلتان مشخص کرده است. خوشهها از نظر ویژگیهای جمعیتشناختی (جنسیت، سن، تحصیلات و وضعیت تأهل)، روانشناختی (رضایت) و رفتاری، ناهمگون بوده و تفاوت معنادار داشتهاند. وجود این تفاوتها بیانگر ضرورت انتخاب راهکارهای بازاریابی متنوع و متناسب با هر بخش از بازار است.
کلید واژگان
انگیزشبخشبندی بازار
جشنوارۀ گلغلتان
رویداد ویژة فرهنگی
گردشگری رویداد
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار مدیریت گردشگری علوم انسانی و اجتماعی، مازندران، بابلسر.کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.




