تأثیر عوامل عاطفی و شناختی بر نگرش و پذیرش تبلیغات از طریق تلفن همراه
(ندگان)پدیدآور
تقوی, هادیجعفری, سید محمدباقرموسوی ثانی باغسیاهی, سیدمرتضینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه استقبال روزافزون از موبابل و شبکههای اجتماعی موبایلی بستر مناسبی را برای تبلیغ کالاها و خدمات، بدون محدودیتهای زمانی و مکانی و ایجاد ارتباط مستقیم بازاریابان با مصرفکنندگان نهایی را فراهم آورده است. باتوجهبه نوظهوربودن این رسانه و بستر تبلیغاتی آن، هنوز عوامل مؤثر بر پذیرش آن برای کسبوکارها و تبلیغکنندگان آشکار نیست. بیتوجهی به سلیقهها و نیازهای کاربران و ارسال حجم زیادی از تبلیغات موبایلی، به اتلاف سرمایهگذاریهای تبلیغاتی در این زمینه میانجامد و شرکتها برای طراحی و ارسال تبلیغات موبایلی، باید استراتژیهای دقیقی را بهکار گیرند که مدل توسعهدادهشده در این پژوهش، نگرش، عوامل جمعیتشناختی و پذیرش تبلیغات را از طریق موبایل بررسی میکند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش گردآوری اطلاعات آن توصیفیپیمایشی است. برای رآزمون مدل تحقیق، نمونهای 392 نفری از کاربران تلفن همراه در شهر قم بهروش قضاوتی و با پرسشنامه انتخاب و گردآوری شده است. دادهها با مدلیابی معادلات ساختاری از طریق نرمافزار SmartPLS تجزیهوتحلیل شدهاند. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که عوامل عاطفی و شناختی تأثیر بسزایی بر پذیرش تبلیغات موبایلی دارند. تأیید بسیاری از فرضیههای این تحقیق، اهمیت پیامهای سودمندگرا را در بهبود نگرش و پذیرش پیامهای تبلیغاتی تلفن همراه پشتیبانی میکند. یافتههای این پژوهش برای توسعة مدلهای پیچیدهتر براساس هردو عامل محرّک مصرفکننده و محرّک پیام و برای دستیابی به یک مدل جامعتر از پذیرش تبلیغات تلفن همراه مفید و کاراست.
کلید واژگان
تبلیغات موبایلینگرش به تبلیغات
پذیرش تبلیغات
رنجش
عوامل جمعیتشناختی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایراناستادیار دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران




