واکاوی تجربههای خرید مشتریان از مراکز خرید شهر تبریز با رویکرد پدیدارشناسی
(ندگان)پدیدآور
خدایی گرگری, محمد تقیامیری, مجتبیعباسی اسفنجانی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بازاریابی تجربی از رویکرد نوآورانة تعامل دوسویه برای بازاریابی بهره میگیرد. پژوهش دربارة کشف و توصیف عمیق ادراکات و تجربههای خریداران ازجمله مسائل مراکز خرید است. این مطالعه با هدف تجزیه و تحلیل تجربیات خرید از مراکز خرید و با هدف کشف و استخراج عوامل و مشخصههای این مراکز برای ایجاد مزیت رقابتی انجام شده است. رویکرد انجام پژوهش از نوع کیفی و بهشیوة پدیدارشناسی تفسیری است. جامعة آماری مطالعهشده در این پژوهش خریداران و مراجعهکنندگان به مراکز خرید در تابستان و پاییز 1392 در شهر تبریز است. نمونهها بهصورت هدفمند انتخاب شدهاند و حجم آن باتوجهبه ماهیّت پژوهش کیفی تا حد اشباع دادهها (15 نفر) ادامه یافته است. داده ها با انجام مصاحبههای فردی و گروهی گردآوری شده و با روش تحلیل دیکلمن تجزیه و تحلیل شده اند؛ سپس نکتههای کلیدی مصاحبهها مفهومسازی شده و بعد از چندینبار تحلیل و مقایسة دادهها، تعداد 200 کد استخراج شدهاند. درنهایت، تعداد 8 مورد عوامل اصلی و 66 مورد عوامل فرعی دستهبندی شده است. مفهوم تجربة خرید مشارکتکنندگان، ترکیبی از هشت عامل اصلی «عملکرد رفتاری»، «ساختارهای فیزیکی»، «محیط»، «امکانات و تسهیلات»، «بازاریابی»، «ارتباطات»، «آموزش» و «ایمنی و امنیت» تعیین شده است.
کلید واژگان
بازاریابی تجربیپدیدارشناسی تفسیری
تجربههای خرید
مراکز خرید
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایراندانشیار دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت، اقتصاد و حستبداری، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی ایران، تهران، 3697-19395




