اندازهگیری ارزش ویژة برند دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی (مطالعة موردی: دانشکدههای مدیریت شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
حیدری, علیخانلری, امیرمهدوی, شادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در عصر رقابتی و پیچیدۀ کنونی که رشد سریع مؤسسههای آموزش عالی و محوشدن مرزبندیهای جهانی را سبب شده است، شناساندن برند یک دانشگاه به ذینفعانش اهمیت ویژهای مییابد. بنابراین، ایجاد تمایز و خلق برند قدرتمند دانشگاهی در فضای رقابتی آموزش عالی، ضروری است. با توجه به اهمیت این موضوع، بحث اندازهگیری ارزش ویژة برند دانشکدههای مدیریت شهر تهران برمبنای مدل پینار و همکاران در این پژوهش به کار رفته است. دادههای لازم در این پژوهش به کمک 372 پرسشنامه از دانشجویان 6 دانشکدة مدیریت دانشگاههای دولتی شهر تهران شامل تربیت مدرس، تهران، صنعتی شریف، شهید بهشتی، خوارزمی و علامه طباطبایی که براساس روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند، جمعآوری شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که برای ایجاد یک برند قدرتمند دانشگاهی برخی از ابعاد ارزش ویژة برند از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر ابعاد برخوردارند که از میان، ابعاد اصلی ارزش ویژة برند برای یک دانشکدة مدیریت، احساسات برند مهمترین بعد شناسایی شده است و پس از آن به ترتیب کیفیت ادراکشده، وفاداری برند، آگاهی برند و شهرت دانشکده قرار دارند. همچنین از میان ابعاد پشتیبان شناساییشده برای ارزش ویژة برند یک دانشکدة مدیریت، تسهیلات فیزیکی دارای بیشترین اهمیت بوده و دیگر ابعاد به ترتیب اهمیت شامل خدمات کتابخانهای، زندگی دانشجویی و کارراهۀ دانشجویان است. یافتههای این پژوهش فرصتی برای توسعۀ دانش کاربردی با هدف اندازهگیری ارزش ویژة برند دانشکدههای مدیریت بهخصوص در ایران را فراهم آورده و به اینگونه دانشکدهها، در شناخت سنجههای مناسب برای ارزش ویژة برند خود و نیز در تعیین اقدامات ضروری برای توسعة برند یاری میرساند.
کلید واژگان
بازاریابی آموزش عالیتوسعة برند
ارزش ویژة برند
مزیت رقابتی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، گروه آموزشی MBA, دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانعضو هیأت علمی دانشگاه تهران، گروه آموزشی MBA, دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کارشناسی ارشد MBA (توسعة سازمان و مدیریت منابع انسانی)، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران




