اکوسیستم بازاریابی بینالمللی
(ندگان)پدیدآور
ملکی, مرتضیزارعی, عظیمفیض, داودشرفی, وحیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اکوسیستم بازاریابی بینالملل، شبکهای است از بازیگران (عناصر) مختلف که موفقیت و بقای آنها به یکدیگر وابسته است. این مفهوم بیان میکند سازمانها نه بهصورت بازیگران مجزا که باید بهصورت جزئی از یک اکوسیستم در نظر گرفته شوند. هدف اصلی تحقیق حاضر، طراحی اکوسیستم بازاریابی بینالمللی برای شرکتهای کوچک و متوسط است. درواقع این تحقیق با هدف شناسایی بازیگران اصلی اکوسیستم بازاریابی بینالمللی برای شرکتهای کوچک و متوسط نگارش شده است. روش تحقیق، ترکیبی (کیفی-کمّی) است. جامعة آماری این تحقیق نیز شرکتهای کوچک و متوسط شهر تهراناند که سابقة فعالیت در بازارهای بینالمللی را دارند. نمونة آماری نیز خبرگان و استادان آشنا با موضوع تحقیق و مدیران باسابقة شرکتهای کوچک و متوسطاند که از فن گلولهبرفی برای تعیین خبرگان استفاده شده است. در فاز کیفی از روش دادهبنیاد استفاده شده است. در مجموع، 126 کد در قالب جمله، شبهجمله و کلمه شناسایی شد که در قالب 24 مفهوم و 7 مقوله دستهبندی شدند؛ این 7 مقوله بازیگران اصلی اکوسیستم بازاریابی بینالمللی برای شرکتهای کوچک و متوسط عبارتاند از دولت، سرمایه، بازار، مؤسسات غیردولتی، زیرساختها، فرهنگ و مؤسسات آموزشی. در بخش کمّی نیز برای تأیید عناصر شناساییشده در قلمرو اکوسیستم بازاریابی بینالمللی، پرسشنامة محققساخته که حاصل خروجی بخش کیفی تحقیق بوده است، در اختیار 130 نفر از مدیران شرکتهای کوچک و متوسط فعال شهر تهران قرار داده شد؛ سپس با استفاده از نظر خبرگان عناصر شناساییشده در قالب اکوسیستم بازاریابی بینالمللی طراحی شدند.
کلید واژگان
اکوسیستمبازاریابی
اکوسیستم بازاریابی بینالملل
شرکتهای کوچک و متوسط
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران دانشیار گروه مدیریت، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
دانشیار گروه مدیریت، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت، دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران




