نقش محرّک قیمت و حضور مدل در تصمیم خرید مشتریان پوشاک بانوان در خردهفروشیهایی برخط
(ندگان)پدیدآور
ساکی فرد, مهدیسیدامیری, نادرخاوری, فرزانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
علم عصبشناسی، یکی از روشهای مهم در تحلیل و درک فرایند تصمیم مشتریان است. در این پژوهش، تصمیم خرید شامل دو بخش توجه و قصد خرید بر اساس شاخصهای قیمت و حضور مدل با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه و روش شبهآزمایشی و با ابزار ردیاب چشم بررسی شده است. بدین منظور نمونهای متشکل از 35 دانشجو بهصورت غیرتصادفی و هدفمند از بین خریداران برند السی وایکیکی (LC WAIKIKI) انتخاب شدند. تحلیل دادههای بهدستآمده از پرسشنامه و ردیابی حرکات چشم افراد هنگام خرید برخط پوشاک بانوان نشان میدهد سطوح مختلف قیمت و حضور مانکن یا مدل بر توجه افراد و قصد خرید آنان تأثیرگذار است. رابطة معناداری بین نقاط قیمت (سطوح مختلف قیمت) با 77درصد بر قصد و با64 درصد بر توجه، قیمت تخفیفیافته در مقایسه با کالاهای رقیب با 96درصد بر قصد و 75 درصد بر توجه،کاهش قیمت و تعرفههای ویژه با 62درصد بر قصد و با 84 درصد بر توجه و حضور مانکن یا مدل با 45 درصد بر قصد و با52 درصد بر توجه بوده است. همچنین تحلیلهای ناشی از بخش پیمایش نشان داد محرّک قیمت و حضور مدل یا مانکن بر توجه افراد و قصد خرید آنان تأثیر مثبت دارد. نتایج بهدستآمده از این پژوهش در راهبردهای قیمتگذاری و بازاریابی بهویژه نوع تبلیغات در خریدهای برخط کاربرد دارد.
کلید واژگان
رفتار خرید مصرفکنندهقیمتگذاری
محرّکهای بازاریابی
مدل(مانکن)
بازاریابی عصبی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانگروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران




