• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات بازاریابی نوین
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات بازاریابی نوین
    • دوره 9, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر فعالیت‌های ترفیعی بر نیّات رفتاری مصرف‌کنندگان نسبت به سبک زندگی سلامت‌محور؛ مطالعة آزمایشی

    (ندگان)پدیدآور
    ابوالفضلی, سیدابوالفضلزنوزی, سیدجعفرتراب زاده, پریسا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    686.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    کلیشه‌های ذهنی و باورهای شناختی مصرف‌کنندگان از محصولات سلامت‌محور از عوامل مهم تأثیرگذار بر فرایند تصمیم‌گیری و نیّات آنها نسبت به شاخص‌های زندگی سالم هستند. پژوهش حاضر به بررسی الگوهای شناختی مصرف‌کنندگان دربارة داروها و مکمّل‌های غذایی و تأثیر فعالیت‌های ترفیعی شرکت‌ها بر نیّات رفتاری آنها نسبت به شاخص‌های سبک‌زندگی سلامت‌محور پرداخته است. این پژوهش در قالب یک پژوهش تجربی و در چهار مطالعة جداگانه با استفاده از روش‌ آزمون‌های مستقل و عاملی طراحی شد. هر مطالعه دارای نمونة آماری مستقل بوده و درکل تعداد 400 مورد برای کل پژوهش نمونه‌گیری انجام شد. داده‌های پژوهش با استفاده از ابزار پرسشنامة سناریومحور گردآوری شد. برمبنای یافته‌های مطالعة اول، فعالیت‌های بازاریابی سبب ایجاد اثر بازگشتی در نیّات رفتاری مصرف‌کنندگان می‌شوند و میزان تمایل آنها به شاخص‌های زندگی سالم را کاهش می‌دهند. این یافته‌ها همچنین نشان دادند نوع محصول و میزان اثربخشی ادراک‌شده، همچون عوامل تعدیل‌کنندة اثر بازگشتی عمل می‌کند. در ادامه، یافته‌های مطالعة دوم، سوم و چهارم نشان دادند که اثر بازگشتی در نیّات رفتاری می‌تواند ناشی از دو فرایند روانی باشد: 1) داروها میزان ادراک از ریسک، اهمیت رفتارهای سلامت‌محور و انگیزه به آنها را در مصرف‌کنندگان کاهش می‌دهند. 2) مصرف‌کنندگان به‌صورت پیش‌فرض داروها را با ضعف و ناتوانی در توان طبیعی بدن همراه می‌دانند؛ بنابراین داروها میزان ادراک از خودکارآمدی و توانایی طبیعی و تمایل به رفتارهای سالم را در فرد کاهش می‌دهند. این یافته‌ها برای مکمّل‌های غذایی مشاهده نشد.
    کلید واژگان
    کلیشه‌های ذهنی
    سبک‌زندگی سلامت‌محور
    اثر بازگشتی
    طراحی آزمایشی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-11-22
    1398-09-01
    ناشر
    دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
    مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
    کارشناسی ارشد، مدریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

    شاپا
    2228-7744
    URI
    https://dx.doi.org/10.22108/nmrj.2019.116464.1724
    http://nmrj.ui.ac.ir/article_24280.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/158145

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب