مدلی برای فراوانی استفاده از خدمات بانکداری همراه
(ندگان)پدیدآور
متقی, پیمانملکی, محمدحسنعاشقی اسکوئی, هوشنگشریفی, فاطمهصادقی, سید رسولنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رشد فراگیر فناوری اطلاعات و ارتباطات، تأثیر بسیار زیادی بر صنعت بانکداری داشته است. ارائة خدمات بانکی به مشتریان از طریق تلفن همراه یکی از جدیدترین این فناوریهاست. شواهد نشان میدهد میزان استفاده از همراه بانک میان مشتریان بانکها در حال گسترش است. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدلی برای بررسی تأثیر نگرش، شخصیت، ریسک ادراکی، سهولت استفاده و تصویر ذهنی برند بر فراوانی استفاده از همراه بانک است. جامعة آماری پژوهش حاضر شامل همة مشتریان شعب مختلف بانک ملی شهر اصفهان است که از نرمافزار همراه بانک ملی استفاده میکنند. از میان این مشتریان، افراد در دسترس برای نمونه انتخاب شده که تعداد آنها به 230 نفر رسیده و در نهایت 199 پرسشنامه تکمیل و جمعآوری شده است. ابزار اندازهگیری پژوهش پرسشنامة چندقسمتی بوده و روش نمونهگیری در دسترس در نظر گرفته شده است. روایی پرسشنامه بهروش تحلیل عاملی و پایایی آن با آلفای کرونباخ (837/0) تأیید شده است. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش، با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و بهکمک نرمافزار AMOS انجام شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد سهولت استفاده و ریسک ادراکی بر نگرش کاربران تأثیر میگذارد. همچنین نتایج حاکی از تأیید رابطة معنادار بین نگرش و فراوانی استفاده از همراه بانک است. همچنین نتایج حاکی از رد تأثیر متغیر ویژگیهای شخصیتی بر نگرش، تصویر ذهنی برند و ریسک ادارکی بر فراوانی استفاده از بانکداری همراه است.
کلید واژگان
بانکداری همراهریسک ادارکی
نگرش
سهولت استفاده
تصویر ذهنی برند
طبقهبندی موضوعی: E42؛ G2؛ G21؛ O33
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه قم، ایراندانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه قم، ایران
3- استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه قم، ایران
4- دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه قم، ایران
5- کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه قم، ایران




