مطالعة تجربی تأثیر استراتژیهای پاسخگویی و سطح شهرت شرکت بر قصد خرید و تبلیغات توصیهای منفی مصرفکنندگان در زمان شکست محصول
(ندگان)پدیدآور
عبداللهی, مهشیداکبری, محسنٍٍاسماعیل پور, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هنگام به وجود آمدن بحران، ماهیت انسان بهگونهای است که میخواهد بداند چه اتفاقی افتاده است و دلیل آن چیست. بهدلیل تفاوت در نوع نگاه شرکت و مصرفکنندگان به رویداد، باید از دیدگاه مصرفکنندگان به بحران نگریست. شرایط بحرانی، ممکن است مصرفکنندگان را به سمتی سوق دهد که تصمیمات جدیدی بگیرند؛ برای مثال هنگام شکست محصول، ممکن است تصمیم بگیرند بار دیگر محصولات شرکت را خریداری نکنند یا دربارة شرکت و محصول شکستخورده تبلیغات توصیهای منفی انجام دهند. هریک از این تصمیمها بهنوبة خود میتواند شرکت را متحمل خسارت کند. پژوهش حاضر با تمرکز بر بحران شکست محصول لبنی به این مهم پرداخته است که چگونه دو عامل استراتژیهای پاسخگویی و سطح شهرت شرکت، بر قصد خرید و تبلیغات توصیهای منفی مصرفکنندگان پس از وقوع بحران تأثیر میگذارد. پژوهش به شیوة آزمایشی و با طراحی سناریو انجام شده است. توصیف شرایط بحران با در نظر گرفتن دو سطح شهرت (شرکت مشهور و نامشهور) و چهار استراتژی پاسخگویی شرکت (انکار، فراخوان اجباری، فراخوان ارادی و تلاش فوقالعاده)، در قالب هشت سناریو تنظیم شد. برای هر سناریو تعداد 30 شرکتکننده در نظر گرفته شد و درمجموع 240 پرسشنامه (حاوی سناریو و سؤالات) در فروشگاههای نجم و احمدی شهر رشت میان مصرفکنندگان توزیع و پس از جمعآوری، تجزیهوتحلیل شد. فرضیههای پژوهش به شیوة تحلیل واریانس (ANOVA)، با استفاده از نرمافزار SPSS آزمون شدند. یافتههای پژوهش نشان داد شهرت شرکت در شرایط شکست محصول لبنی، نتوانست در قصد خرید و تبلیغات توصیهای منفی مصرفکنندگان تفاوت ایجاد کند. همچنین مصرفکنندگان با نشان دادن قصد خرید و تبلیغات توصیهای منفی مشابه، میان استراتژیهای انکار، فراخوان اجباری و فراخوان ارادی تمایز قائل نشدند و این دو نیات رفتاری، تنها در حالت استراتژی تلاش فوقالعاده با هریک از استراتژیهای دیگر تفاوت معنادار داشت؛ بنابراین تلاش فوقالعاده در مقایسه با سه استراتژیهای دیگر، بهدلیل داشتن بیشترین میانگین قصد خرید و کمترین میانگین تبلیغات توصیهای منفی، بهترین و مناسبترین راهبرد برگزیده شد. یافتههای پژوهش علاوه بر نشان دادن نقش شهرت، اهمیت و ارزش پذیرش مسئولیت و اقدامات جبرانی را متذکر شد. با آنکه تفاوت تلاش فوقالعاده و فراخوان ارادی، تنها در اقدامات بیشتری است که شرکت در تلاش فوقالعاده بهمنظور جبران خسارت انجام میدهد، اما یافتههای پژوهش نشان داد همین اقدامات در متأثر ساختن قصد خرید و تبلیغات توصیهای مصرفکنندگان نقش تعیینکننده دارند.
کلید واژگان
شکست محصولقصد خرید
ارتباطات دهانبهدهان منفی
استراتژیهای پاسخگویی
شهرت شرکت
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی،گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلاندانشیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان




