قیمتگذاری راهبردی و اثر آن بر عملکرد شرکت
(ندگان)پدیدآور
بلوچی, حسینملکی مین باش رزگاه, مرتضیفیض, داودحسنقلی پور, طهمورثنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
انتخاب راهبرد صحیح قیمتگذاری برای رسیدن به اهداف بنگاه بسیار مفید است؛ نگاه به قیمتگذاری بلندمدت (استراتژِیک) سبب ایجاد مزیت رقابت برای شرکتها خواهد شد؛ از این رو داشتن درک صحیح از عوامل مؤثر بر قیمتگذاری راهبردی بسیار حیاتی است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر قیمتگذاری راهبردی و نقش آن بر عملکرد شرکتهاست. این پژوهش توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری مدیران و کارکنان بخش فروش و بازاریابی شرکتهای لبنی فعال در شهر مشهد است. بدین منظور نمونهای برابر با 226 نفر بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی همگرا و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب تأیید شده است. برای بررسی فرضیههای پژوهش، از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان میدهد عوامل مربوط به شرکت، موقعیت شرکت در بازار و بازارگرایی بر قیمتگذاری راهبردی تأثیرگذارند؛ اما رابطة اندازة شرکت و قیمتگذاری راهبردی با توجه به عدد معناداری تأیید نشده است. از بین عوامل بازار، آشفتگی فنی و آشفتگی بازار تأثیر منفی بر قیمتگذاری راهبردی داشتند و رشد بازار بر قیمت تأثیر مثبت و معناداری داشت. تأثیر شدت رقابت بر قیمتگذاری راهبردی معنیدار نبود. از دیگر نتایج این پژوهش، تأیید تعدیلگری بازارگرایی در رابطة بین آشفتگی بازار و قیمتگذاری راهبردی است؛ اما تعدیلگری این متغیر در رابطة آشفتگی فنی و قیمتگذاری راهبردی تأیید نشده است. درنهایت نتیجه این است که قیمتگذاری راهبردی بر عملکرد شرکتهای لبنی تأثیرگذار است.
کلید واژگان
قیمتگذاری راهبردی (استراتژیک)آشفتگی بازار
آشفتگی فنی
بازارگرایی
شدت رقابت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته دکترای مدیریت بازاریابی بینالملل، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکدة اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.




