تبیین اثر هوش ساختاری- سازمانی بر کسب مزیت رقابتی: نقش میانجی هوش رقابتی
(ندگان)پدیدآور
بلوچی, حسینرستگار, عباسعلیفارسی زاده, حسیندهقانی سلطانی, مهدیدهقانی سلطانی, مهدیرستگار, عباسعلینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
دنیای چالشبرانگیز و رقابتی کسبوکارهای امروزی مدیران را وادار میسازد تا ارزیابی نمایند چه عواملی بر تداوم و موفقیت هر چه بیشتر سازمان تأثیر میگذارند. هدف این پژوهش بررسی میزان تأثیر هوش ساختاری-سازمانی بر کسب مزیت رقابتی با توجه به نقش هوش رقابتی در شرکت بیمه ایران در شهر کرمان است. روش تحقیق کتابخانهای و میدانی و ابزار جمعآوری اطلاعات میدانی، پرسشنامه است. آلفای کرنباخ پرسشنامه این تحقیق 88% به دست آمد که نشاندهنده پایایی خوب است. جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان شرکت بیمه ایران است و برای به دست آوردن حجم نمونه از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی استفادهشده است که حجم نمونه برابر با 336 نفر است. همچنین در این تحقیق با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری به بررسی روابط علی بین متغیرهای تحقیق پرداختهشده است. نتایج حاصله نشان میدهد که سامانههای اطلاعاتی (بهعنوان سرمایه ساختاری) و عوامل محتوایی (بهعنوان سرمایه سازمانی) هوش ساختاری- سازمانی به میزان قابلتوجهی به رسیدن به هوش رقابتی نقش دارند. این مطالعه همچنین نشان میدهد که رسیدن به هوش رقابتی بهصورت مثبتی در دستیابی به مزیت رقابتی سازمان سهیم است.
کلید واژگان
هوش ساختاری – سازمانیمزیت رقابتی
هوش رقابتی
تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan




