بررسی و تحلیل تاثیر اعتماد شناختی و عاطفی بر تبادلات رابطه ای خریداران و فروشندگان (مورد مطالعه شرکت های صادراتی صنعت مواد غذایی)
(ندگان)پدیدآور
خداداد حسینی, سید حمیدحاجی کریمی, عباسعلیمرتضوی, مونا ساداتنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر تاثیر اعتماد شناختی و عاطفی بر تبادلات رابطه ای خریداران و فروشندگان را مورد بررسی قرار میدهد. اعتماد به صورت دو بعد مجزا مورد توجه قرار گرفته است: اعتماد شناختی و اعتماد عاطفی. اعتماد شناختی "به تصمیم عقلانی به اعتماد یا عدم اعتماد به طرف دیگر ارتباط دارد و اعتماد عاطفی "یک سرمایهگذاری عمیق عاطفی در رابطه را در بر دارد. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام شد و از PLS برای برآورد مدل ساختاری و آزمایش فرضیه ها استفاده می شود. نتایج تجربی نشان میدهد که اعتماد شناختی و اعتماد عاطفی ابعادی متمایز هستند. اهداف اشتراکی مقدمهای مشترک برای هر دو بعد اعتماد است. تفاوت فرهنگی مشاهدهشده و سابقه خریدار مقدمات غیرمشترک و ویژه اعتماد شناختی میباشد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که خروجی رابطهای بینالمللی هم از وجود اعتماد شناختی بهرهمند است و هم از وجود اعتماد عاطفی. به بیان دیگر، هنگامی که صادرکنندگان هر دو بعد اعتماد را نشان میدهند، بیشتر حاضرند انعطافپذیر باشند و میزان رضایتمندی بالاتری از عملکرد صادرات اعلام میدارند.
کلید واژگان
تفاوت فرهنگیاعتماد شناختی
اعتماد عاطفی
انعطاف پذیری
عملکرد صادر کننده
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-04-211393-02-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشگاه شهید بهشتیدانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه مدیریت




