بررسی تاثیر آمیزه بازاریابی بر روی ارزش ویژه ی برند
(ندگان)پدیدآور
ایران زاده, سلیمانرنجبر, ایداپور صادق, ناصرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با افزایش رقابت و مطرح شدن پدیدههایی مانند بازارهای جهانی صنایع داخلی هر کشور به منظور باقی ماندن در این عرصه باید مزیتهای رقابتی خود را افزایش دهند. یکی از ابزارهای راهبردی که موجب تعهد و تکرار مصرف، افزایش ارزش اقتصادی برای سهامداران و گسترش دامنه فعالیتهای اقتصادی به فراسوی مرزهای جغرافیایی میشود، ارزش برند است. با توجه به اهمیت ارزش ویژه برند برای شرکتها، بررسی اینکه عناصر آمیزه بازاریابی چگونه و به چه نحوی برای برند ارزش آفرینی میکنند، امری ضروری است. در این تحقیق به منظور بررسی نحوه اثرگذاری عناصر آمیزه بازاریابی بر روی ارزش ویژه برند در شرکت شیرین عسل، بر اساس مدل مفهومی تحقیق رابطه میان عناصر آمیزه بازاریابی محصول، قیمت، ترویج و توزیع به عنوان متغیرهای برون زا و در مورد ارزش ویژه برند آگاهی از برند/تداعی ذهنی، وفاداری به برند و کیفیت ادراک شده به عنوان متغیرهای درون زا فرضیه سازی شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه مصرف کنندگان در سطح شهر تبریز و نمونه آماری شامل 480 نفر از مصرف کنندگان انتخاب شدند. اطلاعات لازم با روش نمونه گیری خوشهای در فروشگاههای ارایه دهنده محصولات شرکت جمعآوری گردید و با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحلیل معادلات ساختاری بیانگر تاثیر عناصر قیمت و محصول بر تمامی ابعاد ارزش ویژه برند است. دو عنصر توزیع و فعالیتهای ترویجی نیز از عوامل اثرگذار بر آگاهی/تداعی ذهنی از برند هستند.
کلید واژگان
آمیزه بازاریابیارزش ویژه ی برند
وفاداری به برند
آگاهی از برند
کیفیت ادراک شده
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-11-211391-09-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی تبریزدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد بناب
استادیار گروه مدیریت دانشگاه دفاع ملی




