تدوین استراتژی و اولویتبندی استراتژیهای شرکت بهنوش ایران با مقایسه رویکردهای فازی و QSPM
(ندگان)پدیدآور
مهرمنش, حسنسعیدی, نیمالسانی, پدرامبایرامی لاطران, الیاسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به رشد روز افزون سازمانها در رقابت برای تحصیل سهم بازار ضرورت وجود برنامهریزی استراتژیک را در سازمانها دو چندان میکند که توجه بسیاری از محققین را جلب نموده است. در این تحقیق ابتدا با مراجعه به تحقیقات و مطالعات صورت گرفته، نقاط قوت و ضعف داخلی، فرصتها و تهدیدات محیطی و استراتژیهایی در قالب ماتریس SWOT شناسایی شدند. در ادامه با تعریف فاکتورهای کلیدی موفقیت، استراتژیهای تعریفشده با دو روش تاپسیس فازی و QSPM رتبهبندی شدند. با روش تاپسیس فازی، استراتژیهای "تولید محصولات جدید نظیرآب و آبمیوه برای تکمیل سبد محصول" به عنوان مهمترین استراتژی انتخاب و پس از آن استراتژیهای "استفاده از برندینگ" و "راه اندازی خطوط جدید در کارخانههای شیروان و اراک برای افزایش تولید" که در زمره استراتژیهای تهاجمی جا دارند، در رتبههای دوم و سوم جای گرفتند. ضمن اینکه استراتژیهای "استفاده از برندینگ"، "تولید محصولات جدید نظیرآب و آبمیوه برای تکمیل سبد محصول" و چانهزنی برای تخصیص درصدی از سود برای بازاریابی محصولات سلامت ((Healthy drinks نیز با استفاده از روش QSPM، به عنوان مهمترین استراتژیها برگزیده شدند. در انتها نیز دو روش تاپسیس فازی و QSPM، با استفاده از روش SAW با یکدیگر مقایسه شدند. در این مرحله، دو روش مذکور به عنوان گزینه و اهداف کلان سازمان در حکم معیارهایی در نظر گرفته شدند که در نهایت روش تاپسیس فازی، به عنوان روش مناسبتر جهت رتبهبندی استراتژیهای شرکت بهنوش انتخاب شد.
کلید واژگان
برنامه ریزی استراتژیکماتریس SWOT
تاپسیس فازی
روش QSPM
روش SAW
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-11-211391-09-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار و عضو هیأت علمی گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراندانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز




